https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Wist je bijvoorbeeld dat zoete aardappel helpt tegen puistjes?

Deze 9 groenten zijn wondermiddelen voor je lijf

Groenten en kruiden zijn altijd goed voor je gezondheid, maar sommige bieden ons nog net dat tikkeltje meer. Wij selecteerden samen met de diëtiste de meest krachtige exemplaren voor een mooi én beter werkend lichaam.


 

Knoflook tegen bacteriën


Allicine is een natuurlijk antibioticum dat ook in knoflook zit. Knoflook bevat de enzymen allinase en alliine. Wanneer de teentjes look versneden worden, worden die enzymen omgezet in allicine. Die stof werkt preventief bij zowat, euh… alles: hart- en vaatziekten, ademhalingsproblemen, spijsverteringsstoornissen, infecties, huidproblemen… Het zou ook nog eens goed zijn voor ons immuunsysteem én ons zelfs beschermen tegen de ziekenhuisbacterie MRSA. Om nog maar te zwijgen over die vampiers! Let wel op: bewerkte producten en verhitte knoflook bevatten weinig tot geen allicine. Je eet hem dus beter rauw en gehakt of gesneden om het maximum aan allicini binnen te krijgen.

Broccoli bestrijdt PMS


Als je broccoli hebt gegeten, is je lichaam in staat om gifstoffen te verwijderen. Dat komt vooral door de aanwezigheid van de natuurlijke vitaminen en sterke antioxidanten A, C en E. Die helpen oxidatieprocessen te stoppen en voorkomen zo ontstekingen. Er zit bovendien ook glucosinolaat in broccoli, een stof die momenteel wetenschappelijk getest wordt op zijn preventieve effect op kanker. Broccoli zou ook dé groente zijn die PMS (premenstrueel syndroom) de kop indrukt doordat het DIM bevat, een stof die ondersteunt bij de hormoonomzetting. Diëtiste Nele Van Rompay: ‘Om zo veel mogelijk van die goede stoffen te behouden, is het belangrijk om broccoli zo kort mogelijk te koken of stomen. Vijf minuten is ideaal.’

Wortels voor de huid


Als kind leerde je vast dat je veel wortels moest eten voor je ogen, maar wist je dat ze ook onze huid beschermen? Oranje groenten, zoals wortelen, bevatten bètacaroteen. Die stof wordt in ons lichaam omgezet naar vitamine A en wordt daarom ‘provitamine A’ genoemd. Bètacaroteen beschermt bovendien de huidcellen tegen uv-schade (wél blijven smeren met een spf, natuurlijk) en ondersteunt tegelijkertijd de aanmaak van het pigment dat onze huid een kleurtje geeft.

Biets of love


Hoe meer antioxidanten, hoe gezonder en stralender je huid oogt. Bietjes zitten immers bomvol anthocyaan, de rode kleurstof die rimpels voorkomt.

Zoete aardappel tegen puistjes


Deze schatjes zitten boordevol vitamine A en C, die bacteriën bestrijden die acne veroorzaken én je huid sneller doen herstellen, zodat je minder littekens krijgt.

Spinazie voorkomt rimpels


Alweer die antioxidanten. Veel spinazie eten maakt je huid sterker en bovendien bevat de groente ontstekingsremmend stoffen waardoor afvalstoffen beter afgevoerd worden, zodat je huid glowy en gezond wordt.

Veenbes voor je tanden én je blaas


Vrouwen die vaak last hebben van een blaasontsteking, weten al dat veenbessen die kunnen voorkomen. Ze bevatten bijzondere PAC’s (oftewel proanthocyanidinen), die een laagje leggen op de uitsteeksels van de E. coli, de bacterie die meer dan 80 % van alle blaasinfecties veroorzaakt. Zo kunnen de bacteriën zich niet meer vasthechten aan de blaaswand en worden ze weggespoeld via je urine. De PAC’s verlagen ook het risico op nierstenen én tandcariës. Drie vliegen in één klap!

Zuurkool voor een verbeterde darm- en maagflora


Een verstoorde bacteriebalans is vaak de oorzaak van maag- en darmproblemen. Dat onevenwicht kan je herstellen door goede bacteriën (ook wel probiotica) in te nemen. Die zitten van nature bijvoorbeeld in zuurkool. Diëtiste Nele Van Rompay: ‘Rauwe zuurkool is een van de rijkste bronnen van enzymen die gunstig zijn bij colitis, allergieën, cystes, constipatie, maagzweren en andere spijsverteringsproblemen. Alleen zijn die enzymen erg gevoelig voor verhitting. Daarom behoudt alleen rauwe zuurkool die helende enzymen. Het is echter zo dat veel mensen rauwe (zuur)kool moeilijk kunnen verteren.’

Spruiten: powerballetjes vol antioxidanten


Spruiten zijn vitaminebommetjes en zitten vol vitamine K, vitamine C en foliumzuur. Ze bevatten ook sulforafaan, een sterk antioxidant.

[td_smart_list_end]

 

Allemaal 6 kilo groenten per dag?


Diëtiste Nele Van Rompay: ‘In het algemeen kunnen we zeggen dat een gezonde voeding – met als onderdeel 300 à 400 gram groenten per dag – goed is voor je gezondheid. Voldoende groenten eten verlaagt de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker, maar geneest ze niet. Dat is een belangrijke nuance. Naast groenten leveren ook fruit en aardappelen voedingsstoffen die belangrijk zijn voor onze gezondheid. Je hebt dus van alles een toereikende hoeveelheid nodig. Ook variatie is erg belangrijk, want niet één groente bevat alle voedingsstoffen die je nodig hebt.’

 

Met dank aan diëtiste Nele Van Rompay.


 

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content