Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Corbis

Gezond is soms allesbehalve vullend.

11x gezonde voeding die je honger niet stilt

We hoeven het je niet te vertellen: gezond staat niet altijd gelijk aan vullend. Deze healthy voedingsmiddelen zullen je een tijdje na je maaltijd of snack zelfs nog hongeriger achterlaten dan je al was.

Droge ontbijtgranen

Droge ontbijtgranen

Droge ontbijtgranen bevatten heel weinig water, wat ervoor zorgt dat ze weinig vullend zijn. Havermout gekookt in melk is een veel betere keuze.

Fruit

Fruit

Raar maar waar: meer dan één portie fruit per dag eten, heeft zo z'n nadelen. Ondanks het feit dat fruit voedzaam is, zal het je appetijt niet onderdrukken. In plaats van een fruitslaatje, opteer je 's ochtends beter voor twee eitjes gekookt in olijfolie en een halve avocado. Dit ontbijt bevat veel gezonde vetten en proteïnen, die je veel langer een voldaan gevoel geven.

Groene smoothie

Groene smoothie

De kleur alleen al bewijst dat groene smoothies wel degelijk heel gezond zijn. Maar je groenten en fruit drinken in plaats van eten, geeft je minder lang een vol gevoel. Ons lichaam zou calorieën in vloeibare vorm namelijk minder goed registreren. Een vreemde maar goede oplossing is je smoothie met een lepel uit een kommetje eten. Zo eet je trager en geef je je lichaam meer tijd om de calorieën te ontvangen en een vol gevoel te triggeren.

Sushi

Sushi

Sushi geeft je zelden een vol gevoel, dus blijf je de overheerlijke stukjes maar naar binnen werken. Hoewel sushi gezond is, kan één rol tot zelfs 500 calorieën bevatten. Voor je aan je hoofdgerecht begint, neem je dus best een kom misosoep of een gemberslaatje.

Yoghurtijs

Yoghurtijs

We denken graag dat een dessertje de honger langer zal weghouden, maar niet is minder waar. Suikers zijn gewoon lege calorieën, dus die geven geen extra vol gevoel. Bovendien bevat frozen yoghurt veel koolhydraten, die je bloedsuikergehalte doen stijgen en je korte tijd na het eten al terug hongerig zullen maken. Als je het echt niet kan laten (no judgement), kies je best voor een kleine portie met slechts één topping, bijvoorbeeld perzik of chocoladevlokjes.

Rode wijn

Rode wijn

We weten allemaal dat een glas wijn per dag goed voor je is, maar rode wijn kan ook roet in het (gezond) eten gooien. Alchol neemt namelijk je remmingen weg en doet je dus sneller vervallen in slechte eetgewoontes. Denk maar aan die Bicky Burger die je na een nachtje stappen zo overheerlijk smaakt, maar waar je de volgende dag verschrikkelijk spijt van hebt. Wachten met je glas tot je halfweg je gezonde maaltijd bent, kan dat probleem verhelpen.

Yoghurt

Yoghurt

Een paar lepels yoghurt is niet genoeg om je een hele voormiddag voldaan te voelen. Iets om op te kauwen (bijvoorbeeld noten) toevoegen aan de yoghurt is een goed idee. Bovendien opteer je vreemd genoeg best voor Griekse yoghurt met 2% vet in plaats van 0%. Je vermijdt zo niet alleen toegevoegde suikers, maar de eerste optie bevat ook een gezond vet dat vetverlies stimuleert.

Salades

Salades

Natuurlijk moet je salades niet van je menu schrappen, maar ze moeten gevarieerd genoeg zijn. Enkel wat groene blaadjes en komkommer kan je maag nooit vullen, waardoor die snoepautomaat kort na je lunch er al heel verleidelijk uit zal zien. Probeer altijd proteïnen (kip, zalm, kalkoen) en gezonde vetten (avocado, olijfolie, harde kazen) toe te voegen aan je groentjes. Je maag zal je bedanken door een hele namiddag stil te blijven.

Pretzels

Pretzels

Deze typisch Amerikaanse snack is gemaakt uit geraffineerde witte bloem en bevat dus veel koolhydraten en geen proteïnen. De koekjes pompen je bloed vol glucose, waardoor je kort na je snack alweer honger hebt.

Volkoren brood

Volkoren brood

Volkoren brood is veel gezonder dat de witte versie, maar zorgt spijtig genoeg niet erg lang voor een voldaan gevoel. Doordat het veel koolhydraten bevat, jaagt het je bloedsuikergehalte evenveel de hoogte in als een snoepreep. Een overdosis kan dan ook zorgen voor gewitchtstoename, terwijl je hongergevoel gewoon intact blijft.

Te veel smaken

Te veel smaken

Te veel smaken in een maaltijd zorgen ervoor dat je je gaat overeten en je appetijt alleen maar groeit, zeggen studies. Het is dus beter te opteren voor één saus (bijvoorbeeld pesto, omwille van de gezonde vetten), waardoor je je sneller voldaan zal voelen.

[td_smart_list_end]

 

Bron: redbookmag.com

 

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '