Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
Vinted
© Unsplash

Je lokt er meer kopers mee én krijgt de juiste prijs voor je items.

Meer verkopen op Vinted? Deze 9 tips maken écht het verschil

Chloë Foubert
Chloë Foubert Modejournalist

Je kleding een tweede leven geven is niet alleen duurzaam, het kan je ook flink wat geldopleveren! Ben je nog een groentje op Vinted of hoor jij al bij de doorgewinterde verkopers? Met deze tips krik je je profiel op en lok je meer kopers naar jouw prachtige stuks.

Neem ‘aan-shots’ én style je kledingstukken

Wat je zo nauwgezet op Instagram doet, doe je ook best op je Vintedprofiel: maak foto’s in natuurlijk daglicht, kies voor een rustige achtergrond en trek je kledingstuks zoveel mogelijk aan (je hoofd hoeft daarbij niet zichtbaar te zijn). Je bent zelf toch ook benieuwd naar hoe een bloesje of broek valt? Bovendien kan de manier waarop je het kledingstuk stylet de koper finaal over de streep trekken. Upload je een artikel van een bekend merk? Neem dan ook voldoende close-upfoto’s van details als de labels en logo’s.

Doe aan storytelling

Deze tip gaat een stapje verder, maar is wel degelijk effectief. Voeg iets persoonlijks toe aan je advertentie. Het maakt jou als verkoper niet alleen herkenbaar, maar ook betrouwbaarder op Vinted. Een kledingstuk met een verhaal voelt ook waardevoller. Van ‘Ik scoorde dit stuk tijdens een citytrip in New York’ tot ‘Ik droeg deze jurk op een huwelijk en kreeg er veel complimenten over’: het geeft context en overtuigingskracht.

Zorg voor de juiste beschrijving

Een nauwkeurige en gedetailleerde beschrijving bezorgt je meer kans op een plekje boven aan de zoekresultaten. Wees eerst en vooral concreet. ‘ Essentiel Antwerp maxi-jurk polkadots maat L’ verkoopt beter dan ‘mooie jurk’. Gebruik verder ook synoniemen (zoals ‘stippen’ voor ‘polkadots’) in de beschrijving, want niet iedereen gebruikt dezelfde specifieke zoektermen. Geef ook in tekstvorm eventuele gebreken weer voor meer vertrouwen en laat schreeuwerige beschrijvingen achterwege. ‘NOOIT GEDRAGEN!!!’ heeft niet meer effect in grote dan in kleine letters, integendeel.

Blijf gesprekken en reacties met mogelijke kopers opvolgen

Wees proactief en heb geen schroom om shoppers die jouw stuks als favoriet labelen te contacteren. Vraag hen vriendelijk of je ergens mee kan helpen en of er dingen zijn waarover ze twijfelen. Het laat sowieso een goede indruk na én breekt het ijs om over te gaan tot onderhandeling.

Doe aan marktonderzoek

De juiste prijszetting doet veel. Bepaal de waarde van je jas, rok of handtas makkelijk via vergelijkbare items, maar zet je prijs altijd een tikje hoger, zodat je Vintedkopers een leuke (bundel)korting kan geven zonder er verlies door te lijden. Afpingelen is namelijk deel van het spel, en laten we eerlijk zijn: het schept voldoening.

Toon gebreken met glans

Een zoom die loskomt? Een krasje in het leer? Als je er open over communiceert (voeg eventueel duidelijke foto’s toe), zal de toekomstige eigenaar dat alleen maar weten te waarderen. De voornaamste reden waarom fashionista’s tweedehands winkelen is dan ook om stuks met karakter te shoppen. Breek je hoofd dus niet over die zogenaamde minpuntjes.

Verzend je items bliksemsnel

Heeft iemand iets uit je vitrine geshopt? Stuur het item dan als de wiedeweerga op. Iedereen wil zijn/ haar/hun aankoop immers zo snel als mogelijk bij de pakjesdienst oppikken. Verdien extra bonuspunten door een leuk briefje met daarop een boodschap à la ‘Geniet van je aankoop’ te schrijven en het (netjes gestreken!) stuk in een mooie envelop of doos te versturen, dus niet eentje waar je hond of kat zich al kostelijk mee geamuseerd heeft. Extra zorg en aandacht betekent meer kans op een positieve review, wat dan weer vertrouwen schept.

Hou de seizoenen in de gaten

Je kleerkast is een virtuele boetiek, en die vul je naargelang het seizoen. Wanneer webshops op najaarsmode focussen, speel jij daar vlot op in door je collectie sweaters, laarzen en tussenseizoensjassen online te zwieren. Het zijn de stuks waar iedereen op dat moment naar op zoek is en die dus vlotjes over de virtuele toonbank zullen gaan.

Vervolledig je profiel

Een volledig profiel staat gelijk aan meer kans op weergaven. Vertel andere leden wat meer over jezelf en je stijl in de ‘Over mij’-tab in je profiel op Vinted. Die beschrijving maakt meteen duidelijk wat je doorgaans zoal verkoopt en schept mogelijk een band met potentiële kopers. Denk maar aan ‘Ik heb een zwak voor Scandinavische labels’ of ‘Ik verzend mijn pakketjes binnen de twee werkdagen’. Het vraagt slechts een minuutje werk en betaalt zich zo terug.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '

Commerciële boodschap