Home Nieuws Lidl gaat de strijd aan tegen plastic

Lidl gaat de strijd aan tegen plastic

De supermarktketen wil tegen eind 2019 stoppen met de verkoop van rietjes, wattenstaafjes en bestek.

pinterest

Plastic is een regelrechte ramp voor ons milieu. Het overspoelt stilaan onze zeeën, oceanen en stranden en vormt een groot gevaar voor de vissen. Lidl beseft dat dat een gigantisch probleem is en draagt zijn steentje bij door vanaf eind volgend jaar zo weinig mogelijk plastic te verkopen in hun supermarkt.

We werden dankzij de actiemaand Mei Plasticvrij al wakker geschud dat we dringend iets moeten doen aan onze plasticverslaving. ‘s Morgens koffie in een plastic bekertje op het werk, een salade in een plastic kommetje als lunch, een tussendoortje in een plastic verpakking en ‘s avonds boodschappen doen met onze plastic zakken. Plastic, plastic en nog eens plastic!

Die overmatige plasticconsumptie leidde ertoe dat onze zeeën en oceanen overspoeld worden door plastic en dat de stranden vol met afval liggen. Het schaadt niet enkel de mooie flora in deze wereld, maar ook de fauna én onszelf. Supermarktketen Lidl neemt het voortouw in een plasticvrij bestaan en wil tegen 2025 het gebruik van plastic met 20 % terugdringen.

Bye bye, plastic wegwerpartikelen

Hoe ze dat gaan doen? Je zal na de zomer geen plastic zakjes meer kunnen krijgen om je inkopen mee naar huis te nemen, enkel duurzame draagtassen. Ze schrapten ook de plastic verpakking rond bananen. Die twee maatregelen op zich zijn al goed voor een jaarlijkse besparing van zo’n 25 ton (!) plastic. De retailer zal verder tegen eind 2019 in al hun filialen stoppen met de verkoop van plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, bekers, glazen, borden, bestek en wattenstaafjes.

Die artikelen worden vervangen door producten van alternatieve en recycleerbare materialen. Daar stopt het niet bij. Ze zullen ook hun pijlen richten op de rietjes en het bestek die bij drankjes en kant-en-klare maaltijden zitten. Lidl zal de plastic wegwerpartikelen die ze nu al hebben, nog verkopen en schakelt daarna over op de plasticvrije strategie. ‘Door die zaken niet meer te verkopen, vermijden we het gebruik van plastic’, aldus Lidl-woordvoerder Isabelle Colbrandt.

Wij kunnen deze initiatieven enkel toejuichen en we hopen dat de andere supermarktketens snel zullen volgen!

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.