Home Nieuws Albert Heijn pakt élke groente afzonderlijk in plastic in

Albert Heijn pakt élke groente afzonderlijk in plastic in

Is dat nu echt nodig?

Shutterstock

In de winkelrekken van Albert Heijn liggen er groenten die elk afzonderlijk verpakt zijn in plasticfolie. De supermarkt ligt nu onder vuur omdat dat bijzonder slecht is voor het milieu.

Volgens Albert Heijn zitten er twee redenen achter dat inpakbeleid. Aparte plastic verpakkingen zouden volgens hen veel hygiënischer zijn. Een deel van hun klanten kan zich daar ook in vinden. De griepepidemie is in het land, dus het is misschien beter dat groenten en fruit niet zomaar open en bloot in de rekken liggen. ‘Dit is absurd‘, weerlegt viroloog Marc Van Ranst die stelling op Radio 2. ‘Als je groenten en fruit afzonderlijk verpakt, blijven virussen en bacteriën ook achter op dat plastic omhulsel. Ons lichaam is daar trouwens tegen bestand. Verder is het de bedoeling dat je de producten wast voor je ze opeet, dus ik zie geen enkel probleem.’

Deze foto stuurde luisteraar Sven me door. Hij nam hem in Albert Heijn waar de wortelen, komkommers, paprika's en aubergines allemaal afzonderlijk verpakt in de rekken liggen.

Posted by De Inspecteur on Sunday, January 28, 2018

Voedselverspilling

Het tweede argument van Albert Heijn is dat alles afzonderlijk inpakken helpt tegen voedselverspilling. ‘We doen dat alleen als de producten door de verpakking langer vers blijven en niet beschadigd raken tijdens het transport’, aldus Sally Herygers van de winkelketen. ‘Zo willen we verspilling tegengaan.’ Bart Nicolai van het Vlaams Centrum voor Bewaring van Tuinbouwproducten spreekt ook die stelling tegen. ‘Dat is overbodig‘, zegt hij in Het Laatste Nieuws. ‘Dat helpt enkel bij sterk bederfbare soorten zoals broccoli. Daarbij houdt het plastic het vochtgehalte en de kleur op peil. Een goed transport van de producten kan voor een grote retailer toch geen overbodige luxe zijn?’

De reden

Albert Heijn voegt er nog aan toe dat ze er alles aan doen om net minder plastic verpakkingen in hun winkels te gebruiken. ‘Het traject heet “Jasje uit”. Zo denken we er zelfs over na om een droge worst zonder verpakking in de rekken te plaatsen’, aldus Sally Herygers. ‘Als we iets verpakken, zit daar – zoals eerder gezegd – een reden achter, bijvoorbeeld voedselverspilling tegengaan of meer hygiëne creëren.’

Lees ook: