Home Lifestyle Weekend Anxiety Syndrome: 5 tips om je weekend minder vol te proppen

Weekend Anxiety Syndrome: 5 tips om je weekend minder vol te proppen

Psychologe Griet Van Vaerenbergh: 'Door social media moet zelfs ontspanning een prestatie worden. Kies voor wat jij zelf wil doen.'

© Karina Carvalho via Unsplash
© Karina Carvalho via Unsplash

Brunchen, sporten, poetsen en daarna meteen door naar de zoveelste housewarming. Je zaterdag zit stampvol en ook op zondag zie je geen gaatje in je planning. Bezorgt die overvolle agenda je stress? Dan heb je misschien last van het Weekend Anxiety Syndrome (WAS). Psychologe Griet Van Vaerenbergh legt uit hoe je die druk kan minderen.

‘Het is een angstsyndroom naar het weekend toe’, begint Griet Van Vaerenbergh van de faculteit toegepaste psychologie aan Thomas More. ‘Als je stress en druk ondervindt wanneer je collega’s je vragen wat je weekendplannen zijn, vertoon je symptomen van het zogenaamde Weekend Anxiety Syndrome. Dan heb je de neiging om elk weekend vol te proppen met allerlei activiteiten. Anders knaagt er een gevoel van falen aan je, alsof je niet genoeg uit je weekend haalt.’

Om zoveel mogelijk uit je weekend te halen, plan je het goed vol. Dat levert juist nóg meer stress op. ‘Je werkt de hele week en komt niet toe aan bepaalde activiteiten. Het weekend komt eraan en dan wil je die vrije tijd zo goed mogelijk benutten’, gaat Van Vaerenbergh verder. ‘De naam klinkt nogal heavy, maar met enkele kleine aanpassingen kan je die stress tot een minimum beperken.’

Schuld van sociale media

Om voortaan te voorkomen dat jij al puffend het weekend tegemoet gaat, geeft de psychologe enkele concrete tips om jouw weekendplannen te doseren.

1. Laat je minder leiden door sociale media

Op Instagram laat iedereen zich steeds van z’n beste kant zien. Fancy dinertjes, uitgebreide shopsessies, voldoende weekendjes weg en citytrips… Sociale media zijn volgens de docente een van de grote boosdoeners die kunnen leiden tot WAS. ‘Vooral onze piekmomenten zetten we er neer. Daarmee geven we een vertekend beeld aan anderen. Als je dat te zien krijgt, voel je al snel de druk om ook te beginnen posten.’

‘Mensen zijn kuddedieren, ze volgen heel graag wat de groep doet. Als iedereen op sociale media post wat-ie doet, voel jij je al snel geneigd om dat ook te doen. Op jonge mensen ligt momenteel een enorme druk om te presteren, op alle vlakken. Zelfs ontspanning moet een prestatie worden. Vul jouw weekend met activiteiten die je in eerste plaats graag doet voor jezelf. Niet voor anderen, laat staan voor sociale media.’

2. Vervang ‘moeten’ door ‘willen’

‘Overal zit een “moeten” in. En die “moeten” móét je vervangen door “willen“. Het is een andere mindset die je makkelijk kan aanleren door jezelf steeds op de vingers te tikken als je weer in “moeten” begint te denken. “Ik wil sporten” in plaats van “ik moet sporten” maakt dat je ook makkelijker gaat sporten. In een weekend hoort niets verplicht te zijn. Wil je iets niet, doe het dan ook niet.’

3. Plan voldoende rustmomenten in

‘Als je van controle houdt, mag je best een planning opstellen voor het weekend. Daar is niets mis mee, maar stouw die twee dagen ook niet propvol met een ganse to-do list. Een bomvolle planning kan je immers ook stress bezorgen. Je moet er een balans in vinden.’

4. Kies zelf wat je doet

‘Je mag je niet laten leiden door sociale media, maar ook niet altijd door de wensen van anderen. Geef jouw weekend de opvulling die je zelf graag hebt. Wat jij aanvoelt als waardevol, is een zinvolle tijdsbesteding voor jouw weekend.’

5. Denk minder groots

‘In het ene weekend staat een activiteit gepland waar je al weken, of zelfs maanden, naar uitkijkt. Vergeet niet dat het volgende weekend het vorige niet hoeft te overtreffen. Het is net goed als je eens een rustig weekendje hebt. Op sociale media lijkt het misschien niet zo, maar iedereen heeft weleens een rustig weekend. Het is fout om een citytrip te plannen om er de maandag nadien mee uit te kunnen pakken op het werk. Die ingesteldheid is gewoon verkeerd. Op die manier doe je het om die illusie van het perfecte weekend hoog te houden. Plan enkel dingen in die je zelf graag doet.’

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.