Home Deco MOVE IT: 12 tips om stressloos te verhuizen

MOVE IT: 12 tips om stressloos te verhuizen

'Maak je dozen zo snel mogelijk leeg. Bijna iedereen heeft een jaar later nog een aantal dozen in de kast staan.'

Verhuiswagen besteld? Vrienden opgetrommeld? Energiemaatschappij verwittigd? Verhuizen is vaak een gedoe, maar met onze tips doe je het helemaal stressloos. Beloofd!

1. Woman with a plan

Een stressvrije verhuis start bij een strak plan. Dat ligt natuurlijk voor de hand, maar je zal de eerste niet zijn die de verhuislift vergeet te bestellen. Het is niet raar dat je in de drukke verhuisperiode door de bomen het bos niet meer ziet. Stel jezelf daarom om te beginnen deze vraag: wil je zelf verhuizen of schakel je een verhuisfirma in? Als je zelf verhuist, welke vrienden vraag je dan om te helpen? Je schakelt mensen best een paar weken op voorhand in en spreek écht af met hen. Een vaag ‘zie maar of je kan die dag’ kan wel eens tot gevolg hebben dat je er helemaal alleen voor staat op de grote dag.

2. Wie doet wat?

Is je mama een inpak-pro, je beste vriendin met de boor in de hand geboren en je lief een organisatorisch talent? Gebruik die talenten. Om stressvrij te verhuizen moet je schaamteloos delegeren en hulp vragen. Je omgeving gaat het net fijn vinden dat ze de vrijgemaakte tijd echt nuttig kunnen gebruiken. Geef iedere helper zijn eigen verantwoordelijkheid. Zo kan iedereen snel en efficiënt werken. Zorg er wel voor dat alles klaarstaat wanneer de hulptroepen arriveren: niks zo lastig als een verhuizer die bij elk potje dat hij/zij vastneemt twijfelt of het mee verhuist, naar de kringwinkel gaat, of de vuilbak in moet. Vergeet je helpers achteraf niet te bedanken met een kaartje, een bos bloemen of een etentje.

3. On a budget

Na de aankoop van je huis, een hele verbouwing, de huurwaarborg of honderd liter verf vergeten de meesten dat de verhuis zelf ook nog wel een flinke duit kan kosten. Die kosten zullen zeker meespelen in het bepalen van je verhuiskeuzes: de verhuisfirma, het verhuizen van een speciaal item (die piano! Je glazen tafel!), verhuisdozen, babysit, verhuislift, verzekering, lunch en diner voor de helpers. Je bent al snel een paar honderd euro kwijt.’

Vrienden inschakelen kost je hoogstens een bak bier en een grote pizzabestelling.

Hou bij het kiezen van je verhuisdatum ook de dag in het oog. Op een weekdag is het bijvoorbeeld goedkoper om een aantal verhuizers te boeken dan op een zaterdag. Staat je saldo dicht bij nul? Met een klein budget kan je ook al bergen – of ten minste een zetel – verzetten. Vraag vrienden om te helpen, haal bananendozen in de supermarkt en leen een bestelwagen van een kennis. Dat kost je hoogstens een bak bier en een grote pizzabestelling.

4. Check dubbelcheck

Maak een checklist die je kan helpen met een goede planning. Als je week per week een duidelijke to-dolist hebt, kan je het hele proces op de voet volgen zonder veel nadenken. Nog beter: download een checklist online. Op vtwonen.be staat een handige vanaf drie maanden voor je verhuis met tips waar je zelf waarschijnlijk niet meteen aan denkt: een oppas voor je hond boeken en parkeerborden regelen, bijvoorbeeld. Je vindt hem op www.vtwonen.be.

5. Pak me dan

De allerbelangrijkste tip: begin er op tijd aan. Als je enkele weken voor de eigenlijke verhuisdatum al dozen in huis hebt, zal je na je werk geregeld snel een doosje vullen. Neem rustig de tijd om een selectie te maken: wat gaat mee? Wat geef ik weg of mag de vuilbak in, of gaat naar de kringwinkel? Zorg voor stevige verhuisdozen, en stop er maximaal 25 kilo in. Je loopt beter een extra keer de trap op en af dan dat je je een lumbago tilt, óf dat de onderkant openscheurt. Plak op iedere doos een label en schrijf erop voor welke kamer de doos is en wat erin zit. Wil je écht goed voorbereid zijn? Pak dan één doos in met spullen die je meteen bij aankomst al wil gebruiken. Wijnglazen bijvoorbeeld, we zeggen maar iets.

Waar vind ik verhuisdozen?

  • Gratis: vraag aan vrienden en familie om dozen bij te houden. Passeer geregeld langs de supermarkt voor een lading bananendozen. Je zal er al snel heel wat hebben. In alle formaten, dat wel.
  • Betaalbaar: probeer je slag te slaan bij budgetketens zoals Action of zoek een aanbieding online, zoals op verhuisboxen.be. Bij Ikea (€ 3,95/2 stuks) en Hema (€ 1,75/stuk) kan je heel stevige dozen kopen. Ze zijn iets prijziger vergeleken met sommige online deals, maar ze zijn stevig genoeg om een boekenkast mee te verhuizen. Tip voor de groene meisjes: Hema zet zich in voor verantwoord bosbeheer, dus jouw verhuisdoos is geen bomenkiller.
  • Milieuvriendelijk: we gaan onze planeet ooit écht moeten redden. Stap 1 is alvast een zero waste-verhuis met Kodibox. Dat zijn boxen uit kunststof die je kan huren. Ze worden bij je thuis geleverd en weer opgehaald. De dozen passen handig in elkaar en je krijgt er een rolplateautje bij om ze makkelijk je nieuwe huis binnen te rollen. Het milieu redden én praktisch verhuizen? Graag!

6. Organiseer je papierwerk

Een verhuis is het uitgelezen moment om administratief orde op zaken te stellen en met een schone lei te beginnen. Koop mappen, felgekleurde kaftjes, kleefbriefjes en organiseer al je rekeningen, bonnetjes, facturen en belastingsbrieven. Bewaar alle documenten van de verhuis in één map, zodat je snel de juiste informatie kan terugvinden tijdens de verhuis.

7. Ontdek je plekje

Het allerleukste aan verhuizen: alles een plaats geven. Maar als de verhuizers aankomen met al je spullen is het vaak even hectisch. Maak daarom een duidelijk grondplan van de ruimtes. Meet vooraf je meubelen en de ruimte goed op en beslis waar je wat zet. Dat zal je verhuisdag een pak aangenamer en efficiënter maken.

8. Nieuw huis, schoon huis

Als het schilder- en kluswerk gedaan is, is het tijd om je innerlijke Tante Kaat boven te halen. Je moet poetsen: ramen lappen, vloeren schuren, kastjes schoonmaken. Een grondige schoonmaakbeurt is een must voor je je meubels en dozen verhuist. Als je een heleboel nieuwe meubels hebt, is het ook aangeraden om die eerst uit te pakken en in elkaar te zetten. Zo krijg je een duidelijk beeld van de ruimte. Hoeveel plaats heb je nog? Wie weet kan dat éne kastje toch niet mee en kan je het beter tweedehands verkopen. Tip: vergeet ook zeker niet je oude huis grondig schoon te maken. Leuk voor de nieuwe bewoner en fijn om zo afscheid te nemen van je thuis.

9. Het kritische oog

Neem pen en papier en een goede vriendin in de arm en bekijk je hele huis in detail. Speur alle hoeken en kantjes af voor fouten. Ontbreekt er hier of daar nog een plint? Heb je een stopcontact dat het niet doet? Of een schakelaar zonder functie? Dat soort foutjes merk je zelf na een tijdje niet meer op. Daarom is het een goed idee om alles net voordat je je intrek neemt kritisch te bekijken en achteraf zo snel mogelijk in orde te brengen. Zo begin je écht met een schone lei.

10. Snacks & tools

Handig om heel de dag bij de hand te hebben: een grote rol tape, een schaar of breekmes en een pen. Vergeet ook zeker geen snacks en drinken te voorzien. Niets zo vervelend dan hangry met dozen te sleuren, en je helpers zullen het ook appreciëren. Ook geen luxe: het ‘eerste-nacht-koffertje’. Na een hele dag verhuizen en klussen is er niets zo vervelend als op zoek gaan naar je tandenborstel en een vers dekbed. Pak daarom een koffer (of een doorzichtige box) voor de eerste nacht. Denk aan: je tandenborstel, shampoo, douchegel, deodorant, een waterkoker, thee en kopjes, een grote fles water, twee sets kleren, schoon ondergoed, een pyjama, handdoeken, lakens en de oplader van je smartphone. Tip: neem ook een flesje bubbels mee om de verhuis ‘s avonds te vieren.

11. Je bent verhuisd? En nu?

Pak zo snel mogelijk uit. Begin bij de meubels. Zorg dat je eerst grote stuks gemonteerd hebt en een plaats geeft. Ga daarna verder met de keuken en badkamer. Die ruimtes heb je het snelst nodig. Maak je dozen zo snel mogelijk leeg. Bijna iedereen heeft een jaar later nog een aantal dozen in de kast staan.

12. De laatste puntjes…

Je moet iedereen op de hoogte brengen dat je verhuisd bent. Niet alleen je vrienden sturen je verjaardagskaartjes graag naar het juiste adres, ook de bank, je werkgever en huisarts moeten op de hoogte gebracht worden. Vergeet ook zeker niet bij je energiemaatschappij en internetprovider je verhuis tijdig aan te kondigen. Zo kan je bij de eerste dag van je verhuis al genieten van een warme douche en – niet geheel onbelangrijk – wifi.

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.