Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Anna Tarazevich via Pexels

Bewaak je eigen grenzen en wees hier open en eerlijk over.

8 tips die kunnen helpen om een burn-out te vermijden

7 op de 10 gevoelige zielen voelen een enorme prestatiedruk. Dat is waarschijnlijk de reden waarom 1 op de 10 vrouwen jonger dan 35 al geveld werd door een burn-out en 4 op de 10 vrezen dat ze balanceren op de rand van overspannenheid. Net daarom gingen wij op zoek naar tips die kunnen helpen om een burn-out te vermijden.

1. Plan je week

Het geeft je rust en structuur, en helpt je beter omgaan met onverwachte veranderingen.

2. Hou je to-dolijst kort

Op een ellenlange lijst met opdrachten kijken, kan heel overweldigend zijn. Maak bijvoorbeeld een lijstje per dag in plaats van per week om de lengte te beperken.

3. Beheers je communicatiekanalen

Geef je werkcontacten enkel je werkgegevens en niet je privégegevens, en controleer je inbox alleen op vaste momenten. Zo krijg je niet de hele dag te maken met inkomende e-mails en berichten.

4. Durf nee te zeggen

Het is heel lovenswaardig om af en toe wat extra werk te verzetten of je collega’s bij te staan, maar neem nooit té veel hooi op je vork. Bewaak je eigen grenzen en wees hier open en eerlijk over tegen je werkgever en collega’s.

5. Zorg dat je bureau fris en gezellig is

Een opgeruimd kantoor met veel licht, kleurrijke planten en leuke decoratie kunnen wonderen doen.

6. Probeer om je aan de uren te houden

Natuurlijk kunnen een paar overuren zo nu en dan geen kwaad, maar maak geen gewoonte van overwerken of werken in de avond. Iedereen heeft rust nodig. Krijg je je werk echt niet gedaan tijdens de kantooruren? Klop dan gewoon aan bij je leidinggevende en leg uit waarom je takenpakket niet helemaal strookt met je werkuren.

7. Plan ontspannende after work-activiteiten in

Ideaal om even alle werkstress van je af te laten glijden voor je aan het huishouden begint. Neem ook elk jaar al je welverdiende vakantiedagen op en staak op die dagen ook echt al je werk.

8. Bouw een goede band op met je collega’s

Natuurlijk klikt het met de ene al wat beter dan met de andere, maar met een open en fijne sfeer op kantoor is gaan werken een pak aangenamer.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '