Home Lifestyle Body Van zelfaanvaarding tot zelfgenot: uit deze 10 verschillende takken bestaat self-love

Van zelfaanvaarding tot zelfgenot: uit deze 10 verschillende takken bestaat self-love

Zelfliefde draait rond meer dan enkel een warm bad nemen. Psychologe Sharon geeft bij elke tak wat meer uitleg.

self-love
© hassan ouajbir via pexels

Self-love gaat over meer dan enkel een warm bad nemen met een heerlijk geurende bruisbal. Het bestaat eigenlijk uit 10 verschillende aspecten. Psychologe Sharon geeft uitleg bij elke tak.

Volgens Christal Fuentes van The Ladies Coach moet je self-love voorstellen als een boom. Jij bent de stam en daaruit groeien tien verschillende takken. Als je die verschillende aspecten kan toepassen op je eigen leven, dan kan je jezelf eindelijk omarmen voor wie je bent en dat is een fantastisch persoon! ‘Zelfliefde is hard werken en komt jammer genoeg niet vanzelf’, aldus psychologe Sharon. ‘Investeer in jezelf en in alle onderstaande takken. Het kan in het begin wat onwennig aanvoelen, maar praten met jezelf of met anderen is de eerste stap om inzichten te verwerven en je noden klaar en duidelijk te begrijpen.’ Sharon legt hieronder uit wat elke tak inhoudt.

1. Zelfbewustzijn – eerlijk zijn met jezelf.

‘Zelfliefde begint een stukje bij het bewustzijn van jezelf. Wie ben ik en wat zijn mijn noden. Sta stil bij wat jíj echt wil, niet wat anderen van je verwachten. Een hulpmiddel hierbij is om te kijken wat je normen en waarden zijn. Als je daaruit vertrekt, kan je iets vlotter bekijken wat je wel en niet wilt. Wat wel of niet door de beugel kan. Dit is ook een pak veiliger dan verwachtingen, want wat als je niet kan voldoen aan bepaalde verwachtingen? Dit kan schuld-indicerend werken.’

2. Zelfaanvaarding – aanvaarden wie je bent.

‘We zijn allen unieke mensen met goede en minder goede eigenschappen, met verschillende interesses en verschillende achtergronden. Iedereen mag er evenzeer zijn. Ook jij. Accepteer jezelf en probeer ook met de minder goede aspecten van je huidige leven of verleden vrede te nemen.’

3. Zelfzorg – zorgen voor jezelf.

Zorg voor je lichaam en je geest. Dit gaat van eten, over voldoende bewegen, tot mediteren. Deze invulling is voor iedereen anders.’

4. Zelfmedelijden en zelfvergeving – lief zijn voor jezelf.

‘Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn. Je kiest niet waar je geboren wordt of wie je ouders of zorgfiguren zijn. Wees niet te hard voor jezelf en de omstandigheden waarin je bent opgegroeid of waarin je momenteel vertoeft. Omarm je verhaal, je journey en wat je reeds allemaal bereikt hebt eerder dan te veel vast te hangen aan hetgeen er (nog) niet is.’

5. Zelfvertrouwen – vertrouwen in jezelf.

Luister naar hetgeen je hoofd en je lichaam jou te vertellen hebben. Wees aandachtig voor de signalen die het geeft. Denk bijvoorbeeld maar aan stress die zich op verschillende manieren kan uiten zoals spanningshoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid of een opgejaagd gevoel. Heb vertrouwen in jezelf en probeer je denken soms eens los te trekken van je buikgevoel. Laat je door beide eens leiden en voel aan wat jou het meeste energie heeft opgeleverd. Zo leer je in welke situatie je best door wat laat leiden.’

6. Eigenwaarde – neem het op voor jezelf.

‘Neem het op voor jezelf en heb vertrouwen in de keuzes die je voor jezelf maakt en ook voor de eventuele gevolgen die hieraan gekoppeld zijn. Een leven bestaat niet uit perfecte keuzes of valt moeilijk stap voor stap uit te stippelen. Na elke down kan een up volgen. Geloof in jezelf.’

7. Jezelf kracht geven – empowerment.

In plaats van te veel te focussen op wat er allemaal fout loopt, probeer je mindset in te stellen op het detecteren van de dingen die wél goed lopen. Waar ben je tevreden mee? Wanneer komt dit voor? In welke contexten en bij welke personen? Denk na op welke manier je deze krachten nog meer aan bod kan laten komen en hoe je ze op die manier misschien nog wel kan versterken.’

8. Zelfrespect – jezelf ‘eren’ en eigen zijn aan jezelf.

Heb respect voor wie je bent. Hou ook hier vast aan je waarden en je normen en reflecteer hierover wanneer je volgende stappen wil zetten in je leven, dit zowel op vlak van je relaties en job.’

9. Zelfgenot – durf genieten.

‘Laat het innerlijke kind in jezelf van tijd tot tijd nog eens losbarsten. Maak tijd voor de kleine dingen die vaak vergeten worden door de rush van het leven. Spontaniteit kan tot veel plezier leiden en mogelijks frisse energie en ideetjes meebrengen.’

10. Zelfexpressie – kom op voor je eigen mening.

‘Laat je stem horen. Spreek over hetgeen je bezig houdt: je zorgen, dromen, verlangens en wensen. Laat je stem niet onderdrukken door wat anderen van je verwachten of door wat je denkt dat anderen van jou nodig hebben.’

Nog meer self-love tips & tricks: