Home Lifestyle Body #FITINABIT: deze 18 oefeningen kan je op je bureaustoel, in de auto...

#FITINABIT: deze 18 oefeningen kan je op je bureaustoel, in de auto of in de wachtrij aan de kassa doen

Blijf altijd en overal in beweging.

Wil je overdag in beweging blijven, maar heb je geen tijd om je even af te zonderen? Deze oefeningen kan je werkelijk overal doen: op je bureaustoel, als je met de auto in de file staat of aan kassa in de supermarkt.

In een ideale wereld zouden we tijdens onze middagpauze een half uurtje gaan lopen, yoga beoefenen of zelfs even fitnessen. In de realiteit hebben we daar geen tijd – of eerlijk: zin – voor. Om ervoor te zorgen dat je overdag toch een beetje in beweging blijft, selecteerden we een aantal oefeningen die je makkelijk kan integreren in je dagelijkse routine. Aanschuiven aan de kassa in de supermarkt? Geen probleem: we spannen die bilspieren aan voor een strakke poep! Sta je aan te schuiven in de file? Trek die buik in en krijg killer buikspieren. Zit je al een godganse dag stil op je bureaustoel? Hef die beentjes onder tafel op en train je beenspieren. Ons motto: iets doen, is veel beter dan niets doen.

Vreemd opkijken

De ene oefening is al iets ‘zichtbaarder’ dan de andere. Je collega’s of voorbijgangers zullen de eerste keer misschien een beetje vreemd opkijken als je plots tien push-ups aan je bureautafel doet of lunges in de supermarkt voor het rek van de ontbijtgranen doet, maar binnen de kortste keren doen ze gewoon lekker zelf mee. Succes!

We tonen de oefeningen voor in een werkcontext, maar je kan sommige ervan uiteraard ook op een andere plaats in je dagelijkse routine integreren.

1. Rechtstaand werken

De beste en makkelijkste oefening is al rechtstaand werken. Schuif je bureaustoel eens een half dagje aan de kant en zet je laptop op een hoge tafel.

2. Bilspieren opspannen

Deze oefening kan je werkelijk overal doen. Je spant je bilspieren goed aan, hou dit een tiental seconden vast en ontspan weer. Herhaal dit tien keer, en doe dit driemaal na elkaar.

3. Buik intrekken

Ook deze oefening kan je op elk moment van de dag, waar je je ook bevindt, uitoefenen. Trek je buik in waardoor je je buikspieren opspant. Hou dit ook tien seconden vol en ontspan weer. Herhaal dit tien keer, en doe dit driemaal na elkaar.

4. Leg raise

Ga op je (bureau)stoel zitten en hef je benen allebei tegelijkertijd omhoog. Hou dit even vast, en zet ze terug op de grond. Doe dit een aantal keer na elkaar.

5. Triceps dips

Zet je handen op je (bureau)stoel, hou je benen in een hoek van 90 graden of recht, en hef jezelf een aantal keer op met je armen. Dit is supergoed voor je armspieren. Pas wel op als je stoel wieltjes heeft!

6. Side leg lifts

Hef je been zijdelings zo ver mogelijk op. Doe dit een aantal keer rechts, en ga dan over naar je linkerbeen.

7. Crunch kicks

Ga op je stoel zitten en plooi je benen allebei in, zo dicht mogelijk tegen je borst, en strek ze terug uit. Herhaal dit een aantal keer.

8. Cycling crunches

Dit is eigenlijk fietsen op je stoel. Breng je linkerknie naar je rechterelleboog, en omgekeerd. Maak er een vloeiende beweging van en herhaal deze oefening twintig keer.

9. Bureau push-ups

Plaats je handen onder je schouders of iets wijder op de bureautafel en ga lichtjes naar beneden door je armen. Doe dit vijftien keer.

10. Loop ter plaatse

Moet je ergens wachten? Blijf dan niet stilstaan, maar loop een dertigtal seconden ter plekke.

11. Wall sit

Zoek een muur uit en ga daar gehurkt tegen zitten. Je benen vormen een hoek van negentig graden. Hou dit dertig seconden of een minuut vol.

12. Shoulder press

Hou een boek, een laptop of een fles water op schouderhoogte en breng deze tot boven je hoofd naar boven. Herhaal vijftien keer.

13. Lunges

Plooi je ene knie en strek je andere been naar achteren. Je knie mag niet voorbij je tenen komen. Doe dit vijftien keer.

14. Chair squats

Zet je benen open, voeten naar buiten en ga door je knieën tot je bijna je stoel raakt. Je poep steek je goed naar achteren en je knieën mogen niet voorbij je tenen komen. Doe dit vijftien keer.

15. Calf raises

Duw jezelf omhoog op de tippen van je tenen. De bal van je voet blijft op de grond staan. Doe dit dertig keer na elkaar.

16. Arm circles

Spreid je armen en maak kleine cirkelbewegingen. Eerst dertig keer voorwaarts, dan dertig keer achterwaarts.

17. Oblique twists

Ga op je stoel zitten en draai zijwaarts met je romp. Je achterwerk blijft op de stoel. Doe dit langs elke kant vijftien keer.

18. Leg lift

Hef je been terwijl je op je stoel zit omhoog, en hou dit een aantal seconden vast. Doe daarna hetzelfde met je andere been, en met je twee benen tegelijkertijd. Doe dit elk afwisselend vijftien keer.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.