Home Lifestyle Nieuwe regels voor online influencers: ‘#reclame’ voor elke gesponsorde post

Nieuwe regels voor online influencers: ‘#reclame’ voor elke gesponsorde post

'Te extreem', reageren influencers op Twitter.

© Instagram @paulienriemis

In navolging van de Verenigde Staten heeft de Federale Overheidsdienst Economie enkele richtlijnen opgesteld voor online influencers in ons land. Zij konden tot nu toe vrij reclame maken voor merken die hen gratis producten stuurden of in geld uitbetaalden, zonder dat ze volgers moesten laten weten dat de post gesponsord was. Dat kan nu niet meer: voor elke post op sociale media of op een blog moet het woord of de hashtag ‘reclame’ staan.

#Reclame

De nieuwe guidelines die de FOD Economie voorstelt, zijn niet mals. Op alle sociale media, in blogs en in vlogs moeten posts vanaf nu voorafgegaan worden door de vermelding ‘reclame’ of ‘advertentie’. Op het niet toepassen van die richtlijnen staan boetes van 208 tot 400.000 euro. De influencer zelf wordt aansprakelijk gesteld voor de inbreuk op het Wetboek van economisch recht, maar ook ondernemingen die opdracht geven tot het plaatsen van reclameboodschappen kunnen verantwoordelijk gehouden worden.

Het gaat hier niet alleen over posts waarvoor influencers betaald worden. Ook berichten over gekregen producten, gratis filmpremières, reisjes en zelfs reclameposts voor een eigen merk moeten gelabeld worden. Dat geldt voor alle kanalen: Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat, Twitter en een eigen blog. In het geval van dat laatste moet de titel van bijvoorbeeld een review van een gekregen product er ongeveer zo uitzien: ‘Reclame – Review: productnaam’. Niet bijster aantrekkelijk, maar wel duidelijk.

De regels komen er omdat het voor de consument niet altijd even duidelijk is dat de influencer vergoed wordt om een product of merk te promoten, schrijft de FOD Economie. ‘De onwetendheid van consumenten over de ware aard van dergelijke posts, namelijk reclame, heeft tot gevolg dat het koopgedrag van consumenten op een oneerlijke wijze beïnvloed kan worden’, staat te lezen. Je kan het volledige document met de richtlijnen hier bekijken.

‘Te extreem’

Op Twitter komt veel reactie op de richtlijnen. Enkele influencers vinden de guidelines flink overdreven.

Anderen – lees: de niet-influencers – noemen dit dan weer een positieve evolutie.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.