Home Lifestyle MUST FOLLOW: Floor Denil: ‘Hashtags gebruik ik niet, tenzij onbruikbare om er...

MUST FOLLOW: Floor Denil: ‘Hashtags gebruik ik niet, tenzij onbruikbare om er zelf mee te lachen.’

'Toen Flaircartooniste Chrostin tweemaal iets over me postte, zag ik er plots heel wat nieuwe volgers bij komen.'

Thomas Legrève voor Flair

Post een grappig kribbeltje op Instagram, blijf dat een jaar lang doen en whoppa: je hebt er meer dan 4000 volgers bij. Floor Denil (22) had met haar ‘tekeningen van een millennial’ geen grootse plannen, maar van het een komt het ander, zoals een webshop met T-shirts en totebags.

Volg Floor als

  • … je een millennial bent en houdt van Floors ironische kijk op millennial-situaties.
  • … je géén millennial meer bent en beseft dat je vaak nog met dezelfde struggles zit.
  • … tussen al die Instaperfectie snakt naar een portie reali- en hilariteit.

De online stijl van Floor

  • Floor is ooit begonnen met schilderijen posten, maar nu doet ze enkel nog cartoons. Zo heeft ze een consistente feed.
  • Haar stories is de plek waar ze haar andere schilderijen toont en een blik achter de schermen geeft.
  • No hastags voor Floor. Tenzij om ermee te lachen en werkelijk élk woord te hashtaggen.

Beyoncé of het bos

‘Een goed jaar geleden postte ik voor het eerst een cartoon voor mijn toenmalige dikke honderd volgers (lacht). Toen ik meer dan twintig likes kreeg, dacht ik: blijkbaar vinden mijn vrienden dit wel leuk. Een week later maakte ik een cartoon over de keuzestress tussen aan de ene kant een ambitieuze Beyoncé te willen zijn en aan de andere kant de komende tien jaar in een bos te willen leven. Herkenbaar voor andere twintigers denk ik, dus doopte ik het zonder veel nadenken tot ‘tekeningen van een millennial’. Sindsdien probeer ik bijna dagelijks een cartoon te posten. Het figuurtje is telkens een meisje met froufrou en lang haar, mezelf in kribbelvorm dus.’

Met dank aan Chrostin

‘Omdat ik zo vaak post en geen tijd in overvloed heb, is het figuurtje niet ingekleurd maar bestaat de cartoon puur uit blauwe lijnen. Op mijn website wilde ik het iets beter afwerken en zie je de cartoon wel ingekleurd. Maar mooi hoeft het eigenlijk niet te zijn, wel grappig en herkenbaar. Ik sta er zelf nog het meest van te kijken hoe ik in een jaar tijd bijna 5000 volgers heb gekregen. Hashtags gebruik ik niet, tenzij onbruikbare om er zelf mee te lachen (lacht). Toen Flaircartooniste Chrostin tweemaal iets over me postte, zag ik er plots wel heel wat nieuwe volgers bij komen.

Wat als niemand iets koopt?

‘Ik studeer nog, niet illustratie of grafische vormgeving maar jazz-zang aan het conservatorium van Brussel. Appamada heet de band waarin ik een van de twee zangeressen ben. Onze muziek omschrijven is moeilijk, het is een eigenzinnige combinatie van de verschillende muzieksmaken van de bandleden. Ik zou het fantastisch vinden om op een dag mijn job te maken van muziek en dat te combineren met mijn cartoons. Enkele weken geleden heb ik de eerste voorzichtige stappen gezet met mijn webshop, waarin ik T-shirts en totebags verkoop. Het was best spannend: wat als niemand iets koopt?. Maar het gaat veel beter dan verwacht. Het creatieve koppelen aan kleinschalig ondernemen, dat vind ik eigenlijk wel een leuke piste voor de toekomst.’

Als kind is da zo makkelijk, waarom als 22-jarige niet meer?

A post shared by Floor Denil (@floordenil) on

Floor volgt

  • @_karen.goins_: Karen maakt portretten met Copic Markers, het resultaat is ontzettend mooi! Je ziet op Instagram hoe haar haar stijl evolueert en verbetert door de jaren heen.
  • @agnes_cecile: Deze Italiaanse schildert met waterverf en heeft me inspiratie gegeven om zelf ook met schilderen en tekenen te starten.
  • @furrylittlepeach: Via YouTube heb ik deze Australische illustratrice leren kennen. Op YouTube geeft ze een blik achter de schermen, op Instagram post ze haar tekeningen.

Nog meer Instagrammers die je moet volgen:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.