Home Lifestyle Body RECEPTEN: 6 lekkere en gezonde tussendoortjes

RECEPTEN: 6 lekkere en gezonde tussendoortjes

Om die goestingskes te sussen.

gezonde snacks
© amel tondeleir

Is je ontbijt te snel verteerd in de voormiddag, heb je een energiedipje in de namiddag of krijg je een goestingske als je ‘s avonds voor de televisie zit? Laat die chips, koeken of popcorn dan eens staan en ga voor deze gezonde én heerlijke tussendoortjes.

We eten over het algemeen best wel gezond, maar gaan helaas de mist in als we ‘s avonds in onze zetel kruipen voor een avondje bingewatchen. Dan grijpen we automatisch terug naar ijs, koeken, chips, popcorn of een combinatie van dit alles. Zeker nu we met z’n alles zoveel als mogelijk thuiswerken, is de verleiding groot om zelfs overdag al een paar keer in de snoepkast of frigo te snuisteren. Heb je nog een goestingske, maar wil je die gezonde levensstijl niet overboord gooien? Maak dan een of meerdere van deze overheerlijke snacks die bovendien nog eens supergoed zijn voor je lichaam. Smakelijk!

1 / 6
1. Maïswafel met avocado, gerookte zalm, peper en dille.
2. Bananenbrood
3. Proteïneballetjes met pindakaas
4. Haverrotsjes
5. Bananenbars
6. Broccolibrood met fetadipsaus
1. Maïswafel met avocado, gerookte zalm, peper en dille.
1. Maïswafel met avocado, gerookte zalm, peper en dille.

Ingrediënten: 2 maïswafels, 1/2 avocado, 30 g gerookte zalm, peper en dille.

Bereidingswijze: smeren maar.

Duur: 5 minuten.

2. Bananenbrood
2. Bananenbrood

Ingrediënten: 3 eieren, 100 g volkoren bloem, 2-3 rijpe bananen, 60 g havermout, 40 g pure cacaopoeder, noten naar keuze.

Bereidingswijze: Doe dit allemaal samen in de blender, en bak daarna 45 minuten op 170 graden in de oven.

Duur: 50 minuten.

3. Proteïneballetjes met pindakaas
3. Proteïneballetjes met pindakaas

Ingrediënten: 40 g havermout, 40 g pindakaas, 20 g gehakte noten, 30 ml water, 2 theelepels kokosrasp, 2 scheppen proteïnepoeder.

Bereidingswijze: Meng alles door elkaar, maak balletjes en rol die daarna door de kokosrasp. Zet 30 minuten in de koelkast.

Duur: 35 minuten.

4. Haverrotsjes
4. Haverrotsjes

Ingrediënten: 2 rijpe bananen, 100 g havermout, handje hazelnoten, cacaostukjes.

Bereidingswijze: Verwarm je oven voor op 180 graden. Stamp de bananen fijn en meng dit met de havermout. Hak de hazelnoten in stukjes en voeg dit samen met de cacaostukjes onder het banaanhavermoutmengsel. Maak enkele rotsjes op je bakplaat en plaats 20-25 minuten in de oven.

Duur: 30 minuten.

5. Bananenbars
5. Bananenbars

Ingrediënten: 1 banaan, 150 g havermout, 9 dadels, 80 g amandelschilfers, 80 g gemengde noten.

Bereidingswijze: Meng de banaan met de dadels. Voeg de walnoten en amandelschilfers toe. Doe in een kom en meng met een lepel de havermout erdoor. Neem een bakplaat, leg het mengsel op het bakpapier en duw het goed plat. Zet dit alles 30 minuten in de koelkast en snij het erna in repen of blokjes.

Duur: 35 minuten.

6. Broccolibrood met fetadipsaus
6. Broccolibrood met fetadipsaus

Ingrediënten: voor het brood: 1 broccoli, 100 g amandelmeel, 4 eieren, Provençaalse kruiden, peper en zout. Voor de saus: 200 g feta, sap van een halve citroen, enkele dillesteeltjes, peper, 1 el olijfolie.

Bereidingswijze: Snij de broccoli en de steel in stukjes. Doe de stukjes in de blender en mix fijn. Voeg hier het amandelmeel, de eieren, de Provençaalse kruiden, en het peper en zout aan toe. Neem een met bakpapier beklede ovenschaal en schep het beslag erin. Verdeel gelijkmatig. Bak het broccolibrood een half uurtje in een voorverwarmde oven van 180 graden. Voeg een dipsaus naar keuze toe of maak er zelf eentje met je lievelingsgroenten. Voor de dipsaus: verkruimel de feta. Doe hem in de blender, samen met het citroensap en 1 el olijfolie.

Duur: 35 minuten.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.