Home Lifestyle Food YUM: 3 makkelijke en snelle ketorecepten voor een persoon

YUM: 3 makkelijke en snelle ketorecepten voor een persoon

Ben je single of heeft je lief geen zin om je te volgen in je ketodieet? Dan zijn deze recepten je op het lijf geschreven!

ketorecepten
© Alison Bickel Photography

Ben je single of heeft je lief écht geen zin om je te volgen in je ketodieet? Dan zijn deze 3 ketorecepten voor een persoon jou op het lijf geschreven. Ze zijn snel en eenvoudig te bereiden, zonder dat je voedsel verspilt. Win-win!

Ke-wat?

Het ketodieet is een dieet dat zo weinig koolhydraten bevat dat je lichaam gedwongen wordt zijn eigen vet te gebruiken als belangrijkste brandstof. Ketonen zijn een natuurlijk bijproduct van vetverbranding en kunnen door de meeste weefsels die geen vrije vetzuren kunnen verbranden (zoals de hersenen) als brandstof worden gebruikt, waardoor de combinatie van vet en ketonen bijna alle brandstof voor je lichaam kan leveren.

Vaak is het moeilijk om familierecepten om te zetten in ketovriendelijke eenpersoonsporties. Je hebt er ofwel veel rekenwerk voor nodig, ofwel moet je vier dagen lang hetzelfde eten. Dana Carpender past daar in ‘Keto for One’ een mouw aan. Alle recepten in dit boek zijn bedoeld voor één of maximaal twee personen. Dit zijn onze 3 favorieten.

1 / 3
Ontbijt: goedemorgenmokka
Lunch: blauwekaassalade met biefstuk
Diner: pasta met citroen, boerenkool en kip
Ontbijt: goedemorgenmokka
Ontbijt: goedemorgenmokka

Wat heb je nodig?

– 1,2 dl kokosmelk uit blik, gekoeld

– 60 ml ongezoete, schenkbare kokosmelk, gekoeld

– 1/4 avocado, rijp, gekoeld

– 1 el (5 g) cacao

– 1 el (8 g) wei-eiwitpoeder met vanillesmaak

– 1 tl oploskoffie

– 18 druppels vloeibare stevia, liefst met chocoladesmaak

– 9 druppels vloeibare stevia, liefst met vanillesmaak

Hoe maak je het?

1. Doe alles in de blender.

2. Zet de blender aan, schraap de zijkanten van de kom schoon en meng nogmaals zodat de cacao en de oploskoffie goed met de rest worden gemengd.

3. Meng tot een gladde, dikke shake.

4. Schenk uit in een glas of meeneembeker.

Lunch: blauwekaassalade met biefstuk
Lunch: blauwekaassalade met biefstuk

Wat heb je nodig?

– 115 g gebakken biefstuk

– 100 g Romeinse sla, grofgesneden

– 2 el (30 ml) balsamicovinaigrette

– 1 middelgrote trostomaat, in partjes (of 3 à 4 kerstomaten, gehalveerd)

– 1 el (10 g) gesnipperde rode ui

– 3 el (23 g) blauwe kaas

Hoe maak je het?

1. Warm eventueel de biefstuk kort op. Snijd het blees dwars op de draad in plakjes.

2. Leg de sla in een mengkom, schenk de vinaigrette erover en schep om. Schep op een bord.

3. Bestrooi met de tomaten en rode ui. Leg de biefstuk erop en verkruimel de blauwe kaas erover.

Diner: pasta met citroen, boerenkool en kip
Diner: pasta met citroen, boerenkool en kip

Wat heb je nodig?

– 225 g konjacpasta

– 170 g donkere kippendijfilet

– 3 el (45 ml) olijfolie

– 1 tl fijngesnipperde knoflook

– 1/8 tl chilivlokken

– 70 g boerenkool, in stukjes

– 1,5 tl citroensap

– 1/2 tl fijn geraspte citroenschil

– peper en zout

– 2 el (10 g) geraspte of geschaafde parmezaan

Hoe maak je het?

1. Bereid eerst de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

2. Snijd het kippenvlees in kleine blokjes.

3. Zet een grote, zware koekenpan op middelhoog vuur en schenk de olijfolie erin. Bak de kip, knoflook en chilivlokken ongeveer 5 minuten en roer regelmatig. Voeg de boerenkool toe als de kip niet roze meer is. Bak 1-2 minuten mee, tot het blad net slinkt.

4. Voeg het citroensap en de geraspte citroenschil toe en roer goed. Schep de pasta erdoor en meng alls goed. Breng op smaak met zout en peper.

5. Schep op een bord of in een kom, bestrooi met de parmezaan en tast toe.

Dana Carpender, Keto for one – Het keto-dieet in 100 makkelijke en snelle eenpersoonsgerechten – € 22,50 – Manteau.

eenpersoonsgerechten

Nog meer lekkers om uit te proberen: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.