Home Lifestyle ZIEN: nieuwe Nike-reclame wordt geprezen om zijn diversiteit

ZIEN: nieuwe Nike-reclame wordt geprezen om zijn diversiteit

Atleten van alle huidskleuren, achtergronden, culturen, leeftijden, sekse, religies en geaardheid komen in beeld.

nike
© nike

Nike lanceerde in deze moeilijke coronatijd een prachtige, nieuwe reclamecampagne. De videoclip heeft niet enkel een inspirerende boodschap, ‘You can’t stop us’, maar is ook heel divers.

Het sportmerk sloeg de bal in het verleden weleens mis. Bijvoorbeeld toen het vrouwelijke atletes minder betaalde nadat ze een kindje kregen. Toch bouwde Nike verder aan zijn imago. Het legde moederschapsbescherming vast in nieuwe contracten, plaatste realistische paspoppen in zijn winkels en deze nieuwe videoclip is opnieuw een gigantische stap in de goede richting.

Sport verenigt ons

Het leven zoals we het kennen, ligt door de huidige pandemie een beetje stil. Ook de sportwereld krijgt serieuze klappen. Heel wat wedstrijden werden uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt. Nike blijft positief en wil mensen van over de hele wereld aansporen om er ook de moed in te houden. Het sportmerk doet dit met een nieuwe reclamecampagne die de krachtige boodschap ‘You can’t stop us‘ de wereld instuurt.

‘We zijn nooit alleen, en dat is onze sterkte’, klinkt het. ‘Want als er aan ons getwijfeld wordt, spelen we als één. Wanneer ze ons tegenhouden, gaan we net een stapje verder. Als ze ons niet serieus nemen, bewijzen we hen het tegendeel. En als we niet in de sport passen, dan veranderen we de sport. We weten dat het niet altijd zal lopen zoals we willen, maar wat het ook is, we zullen altijd een manier vinden. Als iets niet eerlijk is, dan komen we samen om het te veranderen. En hoe erg het ook wordt, we zullen altijd sterker terugkomen. Want niets kan stoppen wat we samen kunnen doen.’ Moraal van het verhaal? Sport verenigt ons en maakt ons sterker.

Inclusiviteit

Deze hoopgevende boodschap is niet het enige wat opvalt in deze prachtige campagne. Nike zorgt er ook voor dat deze video een correcte weerspiegeling is van onze huidige, diverse maatschappij. Atleten (pro’s en amateurs) van alle huidskleuren, achtergronden, culturen, leeftijden, sekse, religies en geaardheid komen in beeld. De clip wordt online geprezen om deze inclusiviteit en werd op amper een paar dagen tijd al meer dan dertig (!) miljoen keer bekeken.

De vertelstem die je hoort, is trouwens die van Megan Rapinoe. Zij is een professionele voetbalspeelster in Amerika en staat bekend om haar strijd voor een gelijk loon in de sport voor mannen en vrouwen. De reclamespot is, zoals we van Nike gewend zijn, ook visueel een pareltje. Het scherm wordt in twee gesplitst, maar de verschillende beelden vloeien van links naar rechts naadloos in elkaar over.

De meeste reacties zijn positief, al zijn er natuurlijk ook enkele kritische stemmen te horen. Zo kan je in verschillende comments lezen dat Nike nog steeds zijn producten maakt in mensonwaardige omstandigheden, denk maar aan kinderarbeid en extreem lage lonen.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.