Home Lifestyle Dit doet te weinig slapen nu écht met je lichaam

Dit doet te weinig slapen nu écht met je lichaam

Vroeg in je bed kruipen vandaag is de boodschap.

beautiful woman yawning with a pillow in hand; Shutterstock ID 162906782

We houden allemaal van slapen, zoveel is zeker. Vroeg naar bed gaan daarentegen, dat is echt de hel. We moeten altijd nog honderd-en-een dingen doen voor we onder de wol kruipen, waardoor we die cruciale 8 uur slaap meestal mogen vergeten.

Toch weten we dat genoeg slapen heel belangrijk is. Te weinig slapen heeft nefaste effecten op je lichaam. Niet alleen het constante moe zijn en het eeuwige geeuwen zijn irritante gevolgen van een slechte nachtrust. Je lichaam heeft slaap ook broodnodig om zich kunnen herstellen en op te laden. Als je je bed te laat opzoekt, kan dat ernstige gevolgen hebben.

Je wordt sneller ziek

Te weinig slapen verzwakt je immuunsysteem, dat is nu eenmaal zo. Je lichaam krijgt te weinig tijd om volledig te herstellen, waardoor je weerstand sterk kan dalen. Dan ben je vatbaarder voor ziektes en infecties.

Je bent gestrest

Je lichaam maakt automatisch het stresshormoon cortisol aan als je niet genoeg slaapt, ook al ben je pakweg rustig aan het netflixen in bed. Je lichaam zal het hormoon aanmaken, wat de reden van je slaaptekort ook is.

Je huid droogt uit

Het vochtgehalte in je lichaam daalt als je last hebt van slaaptekort. Je babyzachte huidje zal veel ruwer aanvoelen en grauwer lijken. Zorg er dus voor dat je de nodige slaap krijgt.

Je krijgt wallen

Help! Bij een uitgedroogd velletje horen helaas ook de gevreesde wallen. Wil je die niet-zo-flatterende zwelling onder je ogen voorkomen? Drink dan voor je gaat slapen en net voor je opstaat een grooooot glas water.

Je hebt non-stop honger

Je hersenen krijgen energie van voedsel en van slaap. Valt het ene weg, dan zullen je hersenen nog meer snakken naar het andere.

Je gewicht neemt toe

De reden? Het vorige puntje. Als je daarbovenop minder dan 7uur slaapt, houdt je lichaam meer vetten vast dan normaal.

Je bent humeurig

Dat wisten we allemaal al: te weinig slaap kan ervoor zorgen dat je je humeurig, lichtgeraakt, verdrietig of chagrijnig voelt, zonder dat daar een andere reden voor is. Je hersenen krijgen door slaaptekort niet de kans om emotionele gebeurtenissen of andere informatie te verwerken. Ben je humeurig? Kruip eens wat vroeger in je bed. Je zal vanzelf merken dat het snel weer beter gaat.

Je kan je niet goed concentreren

Wanneer je niet genoeg nachtrust krijgt, neemt je reactievermogen af. Je reflexen werken dan veel minder snel. Ook dingen onthouden wordt moeilijker als je moe bent. Het zou zelfs kunnen dat je bepaalde dingen volledig vergeet.

Je wordt dommer

Wat? Slaap speelt een heel belangrijke rol in het dagelijkse proces van leren en denken. Doordat je je minder kan concentreren als je moe bent, zal je probleemoplossend vermogen minder goed werken en zal je veel minder dingen permanent in je hoofd opslaan.

Je krijgt minder zin in seks

Wie moe is, heeft een lagere sexdrive. Dat komt omdat je je meer gespannen voelt en omdat het energieniveau van je lichaam dan erg laag ligt. Seks lijkt dan een enorme opgave.

Je hebt het koud

Genoeg slaap is belangrijk om je lichaamstemperatuur te regelen. Als je heel moe bent, kan het dus gebeuren dat je het non-stop koud hebt.

Je hebt meer kans op diabetes en hartziekten

Slaap je een lange periode aan een stuk te weinig? Dat kan gevaarlijk zijn, want chronisch slaaptekort zorgt voor een verhoogde bloeddruk en verhoogt het risico op suikerziekte.

Mannen produceren minder sperma

Mannen met slaaptekort hebben niet alleen minder zin in seks (omdat ze alleen maar willen slapen), ze produceren ook minder spermacellen.

via GIPHY

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.