Home Lifestyle DIGITAL DETOX WEEK: zo overleef je de detoxweek

DIGITAL DETOX WEEK: zo overleef je de detoxweek

1. Breng je smartphonegedrag eens in kaart. Kijk bijvoorbeeld naar je schermgebruik en naar welke apps die tijd gaat.

Digital Detox Week
© Content Pixie via Unsplash

Wat als je niet de baas, maar de slaaf van je smartphone bent? Heb jij je smartphonegebruik in de hand of verlies je je in het scrollen, swipen en (door) klikken, en is het hoog tijd voor een digital detox? Van 27 augustus tot 1 september is het Flairs Digital Detox Week. Dankzij deze drie stappen overleef je met gemak deze week.

Christine Wittoeck van Digital Detox Academy: ‘Zoals bij elke verandering moet je vanbinnen de drang voelen om actie te ondernemen. In dit geval is dat de drang om je smartphonegebruik te veranderen. Het is niet omdat iedereen in je omgeving zegt dat je digitaal moet detoxen, dat je die stap ook effectief moet zetten. Maar als je een digitale detox (doe hier de test) overweegt, zijn er drie belangrijke stappen die je niet mag overslaan en die je steeds moet herhalen om een balans te vinden:

1. Meten is weten

Waar gaat je digitale tijd naartoe, en vind je dat oké? Voel je je er goed bij dat je na je werk een uur sociale media als Facebook en Instagram checkt? Daar kan uitsluitend jij over oordelen, al is het bij deze stap ook belangrijk om goed te luisteren naar je omgeving. Als je vrienden, collega’s, partner en/of kinderen zeggen dat je te vaak met je smartphone bezig bent, is het belangrijk om te weten waarom zij dat vinden. Breng je smartphonegedrag eens in kaart. Kijk bijvoorbeeld naar je schermgebruik en naar welke apps die tijd gaat.

2. Kiezen en context geven

Een voorbeeld: stel dat je niet wist dat je zo vaak je mailbox via de smartphone raadpleegde, dan kan je er bewust voor kiezen om e-mail de context te geven van de laptop, dus niet langer die van de smartphone. Je kan ook de context geven om sociale media als Facebook na elke maaltijd een halfuurtje te raadplegen en dat niet langer op willekeurige tijdstippen gedurende de hele dag te doen.

3. Communicatie over communicatie

Als iedereen van je gewend is dat je onmiddellijk antwoordt op e-mails en je plots beslist om je berichten slechts drie keer per dag te lezen, hou je dat welgeteld één dag vol. Maak duidelijke afspraken met jezelf en zorg dat je omgeving weet dat je niet meteen antwoordt en dat de notificaties van je applicaties uitstaan. Als je deze stap overslaat, herval je door sociale druk automatisch in oude gewoontes.

Meer over digitaal detoxen? Ontdek het in ons Digital Detox-dossier!

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.