Home Body & Mind DIGITAL DETOX WEEK: 6 manieren om digitaal te detoxen

DIGITAL DETOX WEEK: 6 manieren om digitaal te detoxen

Leg je gsm weg en geniet!

Digital Detox Week
© Nicole Honeywill
Je leest dit artikel waarschijnlijk op je telefoon en de laatste keer dat je Instagram checkte, is zo’n vijf minuten geleden. Je zou niet meer weten hoe een oldskool wekker werkt en een papieren agenda heb je ook niet meer. Allemaal juist? Dan is het hoog tijd om digitaal te detoxen. Bij Flair lassen we van 27 augustus tot 1 september een Digital Detox Week in!

Steeds vaker gebruiken we onze telefoon voor duizend-en-één dingen. Er gaat geen uur voorbij zonder dat we een sms’je, gesprek, mail of push notification krijgen en elke avond moet onze smartphone in het stopcontact. De technologie heeft ons leven vergemakkelijkt: we maken onze boodschappenlijstjes digitaal, hebben steeds een gps bij de hand en hoeven nooit meer een afspraak te vergeten. Maar de kans dat ook jij intussen aan een gsm-verslaving lijdt, is groot. Bij elke nieuwe mail of sms die we binnenkrijgen, komt er namelijk dopamine vrij in onze hersenen, een stof die ervoor zorgt dat we steeds op zoek gaan naar beloningen. In dit geval is die beloning dus: nieuwe informatie.

Gelukkig hoeven we nog niet allemaal naar een afkickcentrum om van onze telefoonverslaving af te komen. Met deze 6 tips wordt onze voortdurende nood aan nieuwe info alvast ingeperkt, en daar kunnen we alleen maar vrijer en blijer van worden.

1. Zet push notifications uit

Er is iets ergs gebeurd in de wereld en meteen krijg je een berichtje op je telefoon van de nieuwsapp op je telefoon. Even later meldt Facebook je dat je een nieuwe uitnodiging hebt van vriend X of krijg je de vraag om een spelletje te spelen tegen vriend Y. De hele dag door krijgen we meldingen op onze telefoon. Zet voortaan al die meldingen uit en neem je voor een maximum aan tijd te spenderen per app. Bepaal vooraf om hoe laat én hoelang je per applicatie mag spenderen, en hou je er ook aan. Zo blijf je toch op de hoogte en hou je de tijd die je ‘verliest’ binnen de perken.

2. Koop een wekker

De tijd dat wekkers alleen zo’n irritant biep-biep-biep geluid maakten, is al lang passé. Tegenwoordig hebben ook wekkers aangenamere muziekjes om je wakker te maken. Tuurlijk is het handig als je gsm je wekker is (je hoeft maar één toestel aan te schaffen), maar zo’n smartphone die de hele nacht afgaat voor inkomende mailtjes of pushberichten, verstoort je slaap. Leg je gsm dus voortaan ergens anders en geniet ‘s ochtends en ‘s avonds van nog een klein beetje rust. Lees je mails pas na het ontbijt en laat ook Facebook nog even voor wat het is. Als het écht dringend is, kunnen je vrienden of collega’s je ook gewoon opbellen.

3. Ga je sporten, zet je telefoon dan in vliegtuigmodus

Tijdens je wekelijks joguurtje of je work-out in de fitness geniet je graag van een muziekje. En daarvoor gebruik je – natuurlijk – je smartphone. Maar hoewel een stevig deuntje je ongetwijfeld helpt bij het sporten, als je ergens halverwege je loopsessie moet stoppen om een sms te beantwoorden of om een Instagramfoto te maken van het prachtige uitzicht, heeft je work-out toch een beetje zijn doel gemist. Zet je gsm dus in vliegtuigmodus en laat de technologie even voor wat het is. Geniet van de omgeving, adem een stevige portie frisse lucht in en spendeer je tijd even aan jezelf.

4. Ga een dag offline

Een dag geen Facebook, Twitter, Instagram of mails: klinkt als pure horror? Dat hoeft helemaal niet. Bouw stelselmatig op naar een digitaalvrije dag. Begin met een half uur, de volgende dag een uur en misschien lukt het je wat later zelfs een halve dag te overleven zonder gsm. Je zal merken: als je er eenmaal aangewend bent je telefoon niet elk half uur te checken, voelt het als een bevrijding. Probeer eens een dag zonder computer of telefoon. Bang dat je dan onbereikbaar bent? Vertel vooraf aan je vrienden en familie dat je die dag moeilijk bereikbaar bent en laat hen weten waar je uithangt. Stel een out-of-office in voor je mails of vertel op Facebook dat je een dagje digitaal detoxt. Maak een wandeling, trek een dagje naar zee of geniet van wat me-time in de Ardennen.

5. Wees voorbereid op verleidingen

Net als bij een dieet (waarbij elk snoepje plots tien keer zo lekker lijkt), zal je ook bij je digitale detoxkuur in de verleiding komen tóch snel online te gaan. ‘Gewoon iets checken, maar vijf minuutjes’ klinkt het dan. Net daarom is het belangrijk dat je leuke dingen gaat doen, zodat je niet in de verleiding komt. Lees een boek, verwen jezelf met een manicure of ga uitgebreid uit eten.

6. Ga op zoek naar je socialemediafixatie

Denk eens na waarom je zo graag op Instagram, Facebook of Pinterest zit. En zet die verleiding dan om in het echte leven. Ben je zot van artistieke Instagramfoto’s? Trek dan een keer naar een kunstgalerij of bezoek een tentoonstelling. Verslaafd aan fitnessblogs? Spreek dan af met vrienden om te gaan lopen of sporten, of trek naar de lokale sportclub om iets nieuws te proberen. Heb je zin om een foto te maken van een mooi moment? Doe dat dan met je hoofd. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat als je ergens van geniet met al je zintuigen (en dus niet met je telefoon of fototoestel), je dat moment later beter zal herinneren.

Meer over digitaal detoxen? Ontdek het in ons Digital Detox-dossier!

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.