Home Lifestyle DIGITAL DETOX WEEK: experts over slimmer smartphonegebruik

DIGITAL DETOX WEEK: experts over slimmer smartphonegebruik

Wist je bijvoorbeeld dat je smartphone en een burn-out hand in hand gaan?

Smartphonegebruik
© Getty

Het is erg gesteld met onze smartphoneverslaving. Maar liefst 20 % van de 18- tot 24-jarigen onderbreekt een vrijpartij voor zijn gsm en dankzij onze continue connectiviteit zouden we een groter risico hebben op een burn-out. En dus last Flair deze week een Digital Detox Week in. Hoe je wel slimmer kan omgaan met je smartphone? Wij vroegen het aan enkele experts!

Wat houdt een digital detox in?

Auteur van het boek ‘Start to Digital Detox‘ en oprichtster van Digital Detox Academy Christine Wittoeck: ‘Een digitale detox betekent niet van de ene op de andere dag alle technologische middelen aan de kant schuiven en offline beginnen leven. Het gaat er net om een betere balans te vinden tussen online en offline, die past binnen jouw werk- en privéleven.

Als je gaat detoxen op gebied van voeding, stop je ook niet met eten. Hetzelfde geldt voor een digitale detox: het doel is om op een nuttige en gezonde manier met technologie en digitale communicatiemiddelen om te gaan, zodat je gebruik je gezinsleven en je sociale contacten niet ondermijnt en je er geen hinder van ondervindt.’

Waarom is het nuttig om te detoxen?

Neuropsychiater en wetenschapper en auteur van de boeken ‘Ontketen je brein‘ en ‘Zo haal je meer uit je brein‘ Theo Compernolle: ‘Het is geweldig om altijd verbonden te kunnen zijn, maar het brengt ook tal van nadelen met zich mee. Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt namelijk dat het dramatisch is voor de werking van je brein. Door altijd in verbinding te staan volgt een oneindige tsunami aan irrelevante en overbodige info.

Updates op Facebook of andere sociale media, zoals een vriendin die met haar nieuwe jurkje pronkt of een verre kennis die op vakantie gaat, lijken dan misschien interessant, maar zijn irrelevant en bieden geen meerwaarde. Bovendien worden we reactief doordat we altijd verbonden en online zijn. We reageren meteen op het eerstvolgende mailtje, sms’je, enzovoort. Dat is het gevolg van het feit dat ons primitieve reflexbrein, waar technologieontwikkelaars op inspelen, te veel controle krijgt.

Sociale media gebruiken heel wat trucs om je aandacht te trekken én vast te houden, zodat je maar blijft scrollen en klikken. Dat is hun voornaamste doel, want als je klikt, geef je informatie vrij, en zo verdienen die bedrijven miljarden. Ze maken je niet alleen verslaafd, in feite werk je ook gratis voor hen.

20 % van de 18- tot 24-jarigen onderbreekt een vrijpartij voor zijn gsm.

Er zijn slechts twee manieren om de smartphone te gebruiken: enerzijds als professionele gebruiker, anderzijds als verstandige consument. Vijf jaar geleden nam ik een enquête af bij 1100 professionele mensen, van wie de helft als manager werkte. In die enquête stopte ik vragen die men in de psychologie gebruikt bij een snelle screening van drugsverslaving. Ik verving het woord ‘drugs’ door ‘altijd verbonden zijn‘. Destijds gaf ongeveer 20 % van de ondervraagden tekenen van verslaving, tegenwoordig zit ik met dezelfde criteria aan ongeveer 32 %.

We moeten ons ervan bewust zijn dat altijd verbonden zijn niet zo onschuldig is, want zo laten we ons keer op keer verleiden om te multitasken. Om het even waar en om het even wanneer of wat we ook doen: de smartphone onderbreekt ons voortdurend, op het werk en zelfs in de slaapkamer. Ongeveer 20 % van de 18- tot 24-jarigen onderbreekt zelfs een vrijpartij als hun smartphone een signaal geeft. Ruim 50 % van diezelfde groep is van mening dat hun smartphone de ergste stoorzender is bij intimiteit in bed.’

Groter risico op burn-out

Theo Compernolle: ‘Hoe vaker je met je smartphone bezig bent en verbonden bent, hoe groter het risico dat je een burn-out krijgt. Burn-out en connectiviteit gaan als het ware hand in hand, wat ook steeds vaker blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Een van de redenen daarvoor is dat er nooit meer momenten van rust zijn. Elk vrij moment en elk gaatje in je agenda – of je nu op het toilet zit, een bad neemt of wacht op de lift of trein – wordt ingevuld door de smartphone.

Updates op sociale media lijken interessant, maar zijn eerder irrelevant, bieden geen meerwaarde en maken je verslaafd.

We zijn voortdurend aan het multitasken, en dat is catastrofaal inefficiënt, want ons denkbrein is niet in staat om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Wanneer we multitasken, hebben we tot vier keer meer tijd nodig om ons werk te doen. Bovendien maken we veel meer fouten, en een fout herstellen vraagt meer werk, energie en tijd dan de fout niet maken.’

Baas over de stoorzender

Theo Compernolle: ‘Met je smartphone bezig zijn is allesbehalve een goede ontspanning voor je brein. Het is zelfs het ideale recept om op te branden. Te vaak wordt een burn-out toegeschreven aan de werkgever en de werkomstandigheden, maar dat is dikwijls slechts de helft van het verhaal. Bij een burn-out heb je ook een persoonlijke verantwoordelijkheid.

Door de smartphone multitasken we, maar dan hebben we 4 keer meer tijd nodig voor een taak én maken we meer fouten.

Natuurlijk kan de werksituatie invloed hebben, maar het zijn niet de werkgevers die zeggen dat je voortdurend verbonden moet blijven. Die dwang komt van binnen in je. Je bent dan ook zelf de baas over de belangrijkste stoorzender. Het zou je persoonlijke verantwoordelijkheid moeten zijn dat je de smartphone er slechts 4 à 5 keer per dag bijneemt, want alleen zo kom je voldoende tot rust en zit je niet met de angst om bepaalde zaken te missen.’

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.