Door de talloze foto’s op sociale media van jonge moeders in de sportschool voel je je als kersverse mama bijna verplicht om net na de bevalling alweer een fitnessabonnement te nemen. Om tegen dat beeld in te gaan, besloot de Britse babywinkel Mothercare een campagne op poten te zetten. Hiermee willen ze benadrukken dat vrouwen met baby juist trots moeten zijn op hun lichaam.
Sociale media wijzen je vaak op complexen, of ze praten je nieuwe complexen aan. Onderzoek toont aan dat 80 % van de mama’s haar lichaam spiegelt aan beelden uit de media. Meer dan de helft voelt zich genoodzaakt om vlak na de zwangerschap iets aan haar lichaam te doen. Ook grijpen sommige vrouwen daardoor sneller naar filters zodat de foto’s die ze van zichzelf online zetten, meer voldoen aan het ideaalbeeld.
Body Proud Mums
Met de hashtag #BodyProudMums wil babywinkelketen Mothercare komaf maken met de druk die jonge mama’s ondervinden. In de campagne poseren tien vrouwen met baby en tonen zo trots hun ongefilterde lichaam, inclusief littekens, zwangerschapsstriemen en gezwollen borsten.
‘Hoe kan ik mijn lichaam haten als het me zo’n mooie zoon heeft gegeven?’, zegt Harriet 26 weken na haar bevalling. Zij deed mee aan de campagne om andere vrouwen met dezelfde issues een hart onder de riem te steken. ‘Mensen die geen kinderen hebben, oordelen het snelst. Andere mama’s moedigen elkaar juist aan.’
‘We hopen dat deze eerlijke foto’s de diverse realiteit van een moederlichaam na de geboorte laten zien’, zegt Liz Day van Mothercare. ‘Alle moeders hebben een mooi en uniek lichaam.’ Wij hopen stiekem dat deze campagne ook in ons land een vervolg krijgt.
Lees ook: