Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Bol.com

Bol.com stuurt een groot aantal pakketjes niet meer op in kartonnen dozen

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

Bol.com, het is voor velen onder ons de hemel op aarde, en al zeker in tijden van corona. Wie zoekt, die vindt, en meestal doe je dat op de Nederlands webwinkel. Helaas zijn al die pakjes niet zo goed voor onze ecologische voetafdruk – en portemonnee – maar daar brengt de winkel nu verandering in.


Bol.com wil in vergelijking met 2019 dit jaar dubbel zoveel artikelen opsturen zónder kartonnen verpakking. Het bedrijf hoopt zo een enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal uit te sparen én haar CO2-uitstoot drastisch te verlagen. Want de meeste producten die je bestelt zitten niet alleen in hun originele verpakking, maar ook nog eens in een kartonnen verpakking van Bol.com. Niet zo duurzaam, en dat is wat het bedrijf nu beseft. Daarom willen ze de productie van hun eigen verpakkingen nu aan banden leggen.

Luiers, strijkijzers en frituurpannen


‘Uit het oogpunt van duurzaamheid willen we geen onnodige verpakkingen verzenden’, argumenteert Jori Ebskamp, manager MVO en duurzaamheid bij bol.com. ‘En hetzelfde geldt voor het opvulmateriaal dat er in die kartonnen dozen zit. Daarom hebben we beslist om artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers niet meer in te pakken. De eigen verpakking van die artikelen is stevig genoeg voor het transport. Daar plakken we vanaf nu dus alleen nog een verzendlabel op.’

Bestel je binnenkort een doos luiers voor je kleine spruit? Dan is de kans dus groot dat die gewoon in de originele verpakking aan huis geleverd zal worden. Op die manier hoopt Bol.com dit jaar maar liefst 7 miljoen producten niet meer te hoeven inpakken. Om dat doel te kunnen bereiken, nemen de werknemers van de webwinkel álle 23 miljoen producten die de website aanbiedt onder de loep. ‘We onderzoeken welke artikelen met een kleine aanpassing aan de originele verpakking geschikt zouden zijn voor onverpakt verzenden. Die informatie delen we vervolgens met onze leveranciers, die de originele verpakkingen op hun beurt weer geschikt maken voor online winkelen. Zo kunnen we ieder jaar weer meer artikelen zonder kartonnen doos verzenden’, laat Ebskamp nog weten.

En er is meer, want Bol.com streeft naar klimaatneutraal winkelen. Tegen 2025 hoopt de webshop de CO2-uitstoot van élk verzonden pakketje naar 0 te reduceren. Er is dus nog serieus wat werk aan de winkel, maar wij vinden het wel een geniaal idee!

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '