Home Lifestyle 5 dingen die je nooit mag zeggen tegen iemand met een angststoornis

5 dingen die je nooit mag zeggen tegen iemand met een angststoornis

Ook al bedoel je het goed, is een peptalk geven niet de beste optie.

angststoornis
© Shutterstock

Stel dat je aan het praten bent met een goede vriendin en ze plots uit de doeken doet dat ze de laatste tijd niet goed in haar vel zit. Ze vertrouwt je toe dat ze last heeft van een angststoornis en niet goed weet hoe ze daarmee om moet gaan.

Wanneer je hoort dat een vriendin met een probleem zit, is het bijna een reflex dat je haar te hulp wil schieten. Maar let op je woorden. Ook al heb je de beste bedoelingen, er zijn bepaalde dingen die je absoluut niet mag zeggen tegen iemand met een angststoornis.

1

‘Ik weet hoe je je voelt, ik heb ook een enorm stressvolle week achter de rug.’

Je wil vast je vriendin het gevoel geven dat ze niet alleen is, maar hierdoor voelt ze zich nóg eenzamer. De angst die ze ervaart, is niet te vergelijken met de dagelijkse stress waar jij het over hebt. Paniekaanvallen zijn een medisch probleem en kunnen soms aanvoelen als een hartaanval.

In plaats van jullie situaties te vergelijken kan je beter zeggen hoe erg je het vindt dat ze zoiets doormaakt. Laat haar duidelijk merken dat je een luisterend oor biedt als ze erover wil praten.

2

‘Heb je al meditatie/yoga/een-andere-tip geprobeerd?’

De kans is groot dat iemand met een angststoornis alles al geprobeerd heeft om het leede te verzachten. Haar een extra opdracht geven zal de druk die ze voelt alleen maar verergeren.

Vraag beter wat ze vindt van haar therapeut en praat over haar behandeling. Als ze er nog geen heeft, kan je haar aanraden om een specialist te zoeken.

3

‘Laat we iets drinken, het zal je helpen om te ontspannen.’

Jou helpt een glaasje misschien om je beter te voelen, maar het is niet de gezondste oplossing voor je vriendin. Bovendien zijn mensen met een stemmingsstoornis sneller geneigd alcoholmisbruik en drugsgewoonten te ontwikkelen.

Een drankje dat wél goed is voor jullie beiden is bijvoorbeeld je favoriete thee. Het belangrijkste is dat je er bent voor haar. Ga daarom eens langs voor een gezellige avond met warme chocolademelk en Netflix. Vergeet de marshmallows niet!

4

‘Waar zou jij je nu slecht over moeten voelen? Jouw leven is geweldig!’

Door dingen positief te houden, probeer je haar op te vrolijken. Alleen is een peptalk niet wat jouw vriendin nu nodig heeft. Zelfs iemand met een perfect leven is niet immuun voor paniekaanvallen.

Aanvaard de gevoelens die ze nu voelt, in plaats van ze te proberen veranderen. Ze zal jouw vermogen om te luisteren zonder een oordeel te vellen veel meer appreciëren dan de zoveelste preek.

5

‘Je denkt gewoon te veel na over de dingen.’

Het liefst van al zou je haar door elkaar willen schudden zodat ze wakker wordt en ziet dat de realiteit helemaal niet zo erg is. Jammer genoeg werkt een angststoornis niet op deze manier.

Door er met jou over te praten zet ze al de eerste stap in de goede richting.

Bron: PureWow

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.