Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Unsplash

Neem die agenda er maar al bij!

London Fashion Week wordt voor het eerst een online event (en jij kan erbij zijn)

Chloë Foubert
Chloë Foubert Modejournalist

Dat ook de mode-industrie creatief te werk moet gaan, bewezen Zara en de Italiaanse Vogue al met hun ‘blijf in uw kot’-shoots. Maar ook de befaamde modeweken zullen er in de toekomst helemaal anders uitzien. De British Fashion Council kondigt namelijk aan dat hun modeweek voor het eerst volledig online gaat. Geen fysieke shows dus, maar wel een compleet nieuw platform dat ook jij kan bezoeken! 


De modeweken waren tot voor kort de hoogdagen voor heel wat fashionista’s. Zowat de hele modewereld bewonderde spectaculaire shows in bruisende steden als New York, Milaan, Parijs en Londen. Uiteraard is zo’n massa-event nu uit den boze en zijn modeshows voor onbepaalde tijd opgeschort. Toch wil de British Fashion Council de magie levende houden en kiest het voor het eerst in de geschiedenis voor een digitale modeweek. Eentje waarbij nota bene niet alleen vrouwencollecties, maar ook mannencollecties door elkaar gepresenteerd zullen worden. Daarmee lijken ook zij, in navolging van merken als Burberry, Gucci en Jacquemus, voor genderneutraliteit te kiezen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Digitale innovatie


London Fashion Week gaat dit jaar door van vrijdag 12 tot en met zondag 14 juni, en wordt daarmee dus wel een tikkeltje ingekort in vergelijking met vorige seizoenen. Designers en hun modebewuste publiek zullen via het platform op verschillende manieren met elkaar in contact worden gebracht: van digitale showrooms en lookbooks tot interviews en podcasts. ‘Ontwerpers zullen hun verhalen en collecties kunnen delen met een wereldwijde gemeenschap‘, klinkt het bij Caroline Rush, de CEO van de British Fashion Council. ‘We hopen dat er naast persoonlijke perspectieven in deze moeilijke tijd, enorm veel inspiratie zal worden gedeeld. Dat is waar de Britse mode om bekendstaat.’

Toch is Londen niet de eerste modeweek die een online switch maakt. Ook Shanghai Fashion Week lanceerde eerder al een online modeweek en tijdens Tokyo Fashion Week werd er ook al gebruik gemaakt van livestreams. Een ding staat wel vast: deze hele coronacrisis doet de modewereld reflecteren over de stroom aan modeshows die worden georganiseerd en vooral het hoge tempo waaraan ontwerpers nieuwe collecties blijven creëren.

Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '