Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Joni Schots

‘We hadden bewust gekozen geen online winkel te hebben, maar nood breekt wet.’

Joni bouwde op twee dagen tijd een webshop uit voor haar boetiek ‘Vrou’

Chloë Foubert
Chloë Foubert Modejournalist


De laatste weken schieten webshops als wortels uit de grond. Logisch, aangezien de winkels moesten sluiten en de inkomsten maar blijven kelderen. Ook Joni Schots startte in een mum van tijd een webshop voor haar boetiek ‘Vrou’. Een keuze die ze eigenlijk met een wrang gevoel maakte…



Een webshop stond eigenlijk niet op jouw to do-lijstje. Waarom niet?

‘Ik had bewust gekozen om nooit een webshop te starten voor Vrou, omdat er online al heel wat grote internationale spelers zijn. Anderzijds geloof ik echt wel in de kracht van een fysieke winkel en vooral in persoonlijke service. Bepaalde artikels kan je online heel eenvoudig verkopen, maar voor dameskleding ligt dat naar mijn gevoel anders. Kleding moet je kunnen voelen en vooral passen, want maten tailleren vaak compleet anders naargelang het merk dat je shopt. Maar ja, nood breekt wet en op twee dagen tijd hebben we dan toch een webshop gelanceerd.’

Dat ging wel heel snel?

‘Klopt, de dag voor de aankondiging van de Nationale Veiligheidsraad hadden we al besloten onze winkel te sluiten. Twee dagen later ging de webshop live, maar het aanbod was toen wel nog heel beperkt. Het opstarten ging zo vlot, omdat we tijdens de Warmste Week in december al een online platform hadden om onze Vrou-T-shirts te verkopen. We wilden voor het goede doel toen namelijk een groter publiek proberen te bereiken.’

Een deel van mijn klanten kan ik trouwens online niet bereiken, en ik denk daarbij vooral aan de generatie van mijn mama.


Heb je het gevoel dat je nu extra klanten hebt verworven?

‘Je bereikt deels wel een ander publiek. Al gaat het dan vooral om mensen die al een keertje bij mij in de winkel zijn geweest, maar verder weg wonen. 80% van onze online shoppers komt toch wel uit de buurt. Ik breng die pakjes zelf rond, omdat bezorgers sowieso al onder druk staan en de pakjes anders wat vertraging oplopen. Een deel van mijn klanten kan ik trouwens online niet bereiken, en ik denk daarbij vooral aan de generatie van mijn mama. Zowel moeders als dochters shoppen bij ons, maar met de webshop bereik ik voornamelijk toch enkel de dochters.’

Foto’s uploaden, pakketjes maken… Hoeveel uren werk kruipt er in zo’n webshop?  

‘We zijn er eigenlijk continu mee bezig. Normaal gezien start en stopt je werkdag volgens de openingsuren van je winkel, maar nu loopt dat gewoon door. ’s Avonds sturen bijvoorbeeld nog heel wat klanten via DM voor maatadvies. Mijn mama en ik proberen zoveel mogelijk de items zelf te passen en via Instagram aan de klanten te laten zien, omdat dat meer zegt dan een packshot. Hoe meer we trouwens op Instagram posten, hoe meer traffic er ook naar onze webshop is.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Hebben jullie nog veel stock? 

‘We hebben nog een goeie volle winkel hoor. In het begin van deze crisis waren er soms wel wat problemen met leveringen, vooral van de Spaanse merken, maar die zijn nu volledig achter de rug. We zijn wel wat voorzichtiger geworden met het bijbestellen van bepaalde kledingstukken, omdat we niet weten welke beslissingen de overheid nog zal nemen. Voor de hoogzomercollectie hebben we wel een go gegeven naar onze leveranciers. Onze klanten kunnen dus nog heel wat nieuwe items verwachten.’

In de winkel verkopen we volledige outfits en dus meerdere stuks per klant, omdat we net dat persoonlijk advies kunnen geven.


Maakt de webshop het verlies van de winkelverkoop volledig goed?

‘Het maakt sowieso wel een deel goed, maar de verkoop via de webshop is uiteraard niet dezelfde als die van de winkel. Daar verkopen we vaak volledige outfits en dus meerdere stuks per klant, omdat we net dat persoonlijk advies kunnen geven. Online worden er meer losse stuks gekocht, en je merkt ook dat de iets duurdere items blijven hangen. Ik ben hoe dan ook al dankbaar dat wij als winkel nog iets kunnen doen. De reis- en evenementensector staan pas echt machteloos.’

De soldenperiode is nu ook officieel verschoven naar 1 augustus. Vind je dat een goede zaak?

‘Ja, in theorie wel. Al stel ik me wel wat vragen naar de praktijk toe. Ik heb zowel Belgische als internationale merken aan de kapstok hangen, en de levermaanden van die laatste liggen vast. Normaal gezien komt de nieuwe collectie vanaf juni of juli al binnen, maar dan zou mijn zomercollectie er dus nog hangen. In augustus worden er normaal gezien ook al vaak wat truien en lange broeken verkocht dus ik hoop dat de wintersolden dan ook van januari naar februari zullen verschuiven. Anders zouden winkeliers dit jaar ook een maand verkoop van de wintercollectie missen.’

En wat na de hele coronacrisis? Ben je van plan je webshop te behouden?

‘Voorlopig nog wel, omdat ik denk dat de winkel nog niet op volle kracht terug zal kunnen draaien. Langs de ene kant willen mensen wel terug shoppen, maar langs de andere kant denk ik dat mensen ook nog angstig gaan zijn en niet zullen buitenkomen als het niet nodig is. Om die tussenperiode te overbruggen en ervoor te zorgen dat we niet te veel verlies lijden, denk ik er dus wel aan om via de twee kanalen te verkopen. Naar de verdere toekomst toe wil ik me wel terug volledig focussen op de winkel. Als ik zie hoeveel tijd er nu ook in de webshop kruipt, denk ik niet dat ik de twee kan combineren. Toch niet als je ze beiden goed wil runnen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '