Home FASHION & BEAUTY Fashion Gucci lanceert afgetrapte sneakers en het internet gaat helemaal los

Gucci lanceert afgetrapte sneakers en het internet gaat helemaal los

Voor deze versleten 'basketsloefkes' betaal je een belachelijk hoog bedrag.

© Gucci
© Gucci

Dat Gucci de laatste tijd spraakmakende stukken op de markt brengt, staat als een paal boven water. Om toe te voegen aan dat rijtje: deze afgetrapte sneakers. De Screener-schoen, voorlopig alleen te verkrijgen voor mannen, ziet eruit alsof hij net een avondje dansen op de lokale scoutsfuif achter de rug heeft.

Neen, je ziet het niet verkeerd. Op de Gucci-website staan inderdaad versleten sneakers te koop en nee, dat enorme bedrag is geen typfoutje. Het prijskaartje voor zo’n ‘gloednieuw’ Screener-paar? Een belachelijk hoge 772 euro.

Onder het mom van ‘eentje is geentje’ gooit het merk meteen drie verschillende uitvoeringen op de markt. De Screener werd gebaseerd op Gucci’s bekende schoen uit de jaren 70, een combinatie van leer en stof. Dit keer besloot het modemerk er een extra touch aan toe te voegen: zwarte vegen en een gelige schijn. Ook het vroegere logo duikt op om die vintage look te vervolledigen.

Al langer trending

Zo’n afgetrapte sneakers zijn (absurd genoeg) geen nieuwe trend. In 2013 kwam Golden Goose al aanzetten met ogenschijnlijk versleten schoeisel (inclusief ducttape!) voor 375 euro. Voor 470 euro kreeg je bij Maison Margiela de onder verfspatten bedolven Replica’s. De prijzen liggen in stijgende lijn, maar de commotie niet. De drie merken kregen doorheen de jaren dezelfde commentaren naar hun hoofd geslingerd.

‘Zo’n paar heb ik in mijn schuur staan’

Hoewel designers en hun trouwe volgelingen de trend stevig omhelzen, begrijpt niet iedereen waarom je zo veel geld op tafel zou willen leggen voor een paar afgetrapte sneakers. Vooral op Twitter vormt de trend stof tot discussie.

Aandacht?

De naam van het Italiaanse modemerk valt de laatste weken wel vaker in de media. Een schreeuw om aandacht? Kwatongen beweren alvast van wel. Op de ‘racistische’ trui van vorige week reageert creatief directeur Alessandro Michele als volgt: ‘Het feit dat het model een racistische beeldspraak oproept, geeft me het grootste verdriet. Ik ben me ervan bewust dat onze acties soms onbedoelde effecten veroorzaken. Daarom is het noodzakelijk om verantwoordelijkheid te dragen voor de gevolgen.’

Onlangs riep modeplatform Lyst Gucci nog uit tot het meest geliefde modemerk. Zelfs nadat het merk racistische trui en een paar afgetrapte sneakers uitbracht. Apart…

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.