Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Instagram @burberry

Het label wil daarmee voorkomen dat hun ontwerpen in ‘de verkeerde handen’ vallen.

WOW: Burberry gooit elk jaar voor 31 miljoen euro luxueuze kledij op de brandstapel

Chloë Foubert
Chloë Foubert Modejournalist

Het Britse modehuis Burberry zou het afgelopen jaar voor maar liefst 31 miljoen euro aan luxueuze kledij en accessoires op de brandstapel gegooid hebben. Dat meldt het Britse dagblad ‘The Times’. Het label wil daarmee voorkomen dat hun ontwerpen in ‘de verkeerde handen’ vallen.


Van Kate Middleton tot Audrey Hepburn: talloze stijliconen werden al in de beige trench van het Britse modehuis Burberry gespot. Met een prijskaartje van zo’n 1700 euro spreekt de jas dan ook tot de verbeelding van elke modeliefhebber. Toch belandde er vorig jaar voor 31 miljoen euro aan deze luxueuze kledij op de brandstapel. Een bedrag dat goed is voor maar liefst 20.000 exemplaren van de felbegeerde iconische trench. Say what?!

Het gaat om kleding en accessoires zoals handtassen die niet verkocht werden, en die praktijk zou al zo’n vijf jaar aan de gang zijn. Burberry geeft aan de Britse krant toe dat het onverkochte voorraden verbrandt, maar zegt daarbij wel dat dat in speciale verbrandingsovens gebeurt en de geproduceerde energie optimaal benut wordt. ‘We blijven manieren zoeken om ons restafval te verkleinen of te herwaarderen’, klinkt het bij de woordvoerder van het modehuis.

https://www.instagram.com/p/BlYTceNn9mz/?taken-by=burberry

Strategie


De vraag die iedereen zich instant stelt: waarom gaat deze onverkochte kledij zomaar in vlammen op? Wel, daar zou volgens experts een bepaalde strategie achter zitten. Luxueuze labels werken namelijk hard om een gevoel van exclusiviteit te creëren. ‘Jarenlang plakten vervalsers het Burberry-label op alles dat ze vast konden krijgen’, vertelt mode-experte Maria Malone van de Manchester Metropolitan University aan de BBC. Ze willen zo niet alleen hun intellectueel eigendom beschermen, maar ook voorkomen dat hun ontwerpen aan sterk verminderde prijzen worden verkocht. Dat zou het merk namelijk in waarde kunnen doen dalen. Burberry is daarmee trouwens niet het eerste modelabel dat op deze manier kleding vernietigt. Ook de Zweedse modeketen H&M gooide eind 2017 onverkochte kledij op de brandstapel.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '