Home FASHION & BEAUTY Fashion WAUW: dit Belgische bruidslabel komt recht uit een sprookje

WAUW: dit Belgische bruidslabel komt recht uit een sprookje

Ibti Gharib (22) lanceerde exact één jaar geleden SHE Bridal House.

© Raia Maria Laura

Oké, we zijn allemaal sterke, onafhankelijke vrouwen, maar dat betekent niet dat we niet stiekem dromen van een sprookjeshuwelijk – én de bijpassende jurk. Belgische ontwerpster Ibti Gharib (22) wil die droom in vervulling doen gaan met bruidslabel SHE, dat deze maand één jaar bestaat.

‘Ik ben altijd een hopeloze romanticus geweest,’ vertelt Ibti, ‘I love love!’ Als kind had ze al een interesse in mode en tekenen, later kwam daar een liefde voor het organiseren van trouwfeesten bij. Zoals haar achternaam doet vermoeden is Ibti het nichtje van actrice Nora Gharib. Nora was ook haar eerste klant. ‘Ik hielp Nora met het plannen van haar trouwreceptie omdat ze toen middenin de opnames voor Patser zat. Wanneer bleek dat ze nog geen jurk had, zei ik grappend dat ik die wel wilde ontwerpen (lacht).’

‘Nora wist dat het mijn grote droom was om zelf bruidsjurken te ontwerpen en heeft me alle vertrouwen gegeven. Het werd een off-shoulder satijnen A-lijnjurk met kanten afwerking en ze strààlde. Ik wist meteen dat ik dit wilde blijven doen.’

Bombastisch & fantastisch

Op enkele maanden tijd stampte Ibti haar eigen bruidslabel en -boetiek SHE Bridal House uit de grond. Daarmee wil ze verrassen en vernieuwen. ‘Het aanbod aan bruidsmode is groot, maar ik miste wat durf. Je mag als ontwerper niet bang zijn om buiten de lijntjes te kleuren. Felle tinten, veertjes, een turtleneck of cape? Waarom niet! Ik wil in mijn boetiek zowel eenvoudige ontwerpen als bombastische en royale jurken aanbieden (lacht).’

Die veelzijdigheid is te danken aan Ibti’s Marokkaanse roots: ‘In de Arabische cultuur is het niet ongewoon om meerdere jurken te dragen op je grote dag. Vaak mag het ook wat opvallender zijn.’ Met haar uitgesproken stijl en persoonlijke aanpak probeert ze bruidjes van elke mogelijke afkomst samen te brengen: ‘Het maakt niet uit wie je bent of hoe je eruitziet, zolang je maar gaat trouwen (lacht).’

3 jurken voor de prijs van 1

Hoewel de meeste trouwjurken tijdloos zijn, ziet Ibti toch bepaalde tendensen: ‘De 3-in-1-trend vind ik zelf heel leuk. Ik heb het dan over jurken die je kan transformeren tot verschillende looks. Denk aan afneembare mouwen, een korte en lange sluier… Je trouwt maar één keer, dus verdien je toch meer dan één outfit? Ook glamorous simplicity is een trend. Daarbij combineren we eenvoud en elegantie met een vleugje glamour, perfect voor social media (lacht).’

De prijzen houdt Ibti bewust democratisch. Ze geeft bruidjes in spe de mogelijkheid om een jurk te kopen of te huren. Dankzij die tweede optie komt een outfit die normaal boven je budget ligt toch binnen handbereik. Een bruidsjurk huren voor je wedding weekend kost zo’n € 500.

She can be whoever she likes

Zelf is Ibti nog niet getrouwd en haar toekomstige jurk blijft een verrassing: ‘Ik zie zoveel verschillende jurken op zoveel prachtige bruiden dat ik helemaal geen idee heb wat ik zelf zou willen dragen. Ik heb zelfs nog nooit een trouwjurk gepast!’ Mooie opties genoeg in elk geval, en dat zie je ook in de laatste campagne van SHE Bridal House. Die werd in Frankrijk gefotografeerd door Belgisch talent Raia Maria Laura. ‘We wilden een onschuldige, maar verleidelijke bruid neerzetten want SHE can be whoever she likes.

Omdat SHE Bridal House één jaar bestaat geeft Ibti op maandag 8 oktober een custom-made trouwjurk weg. Say what?! Houd haar Instagram dus goed in de gaten. Bruidjes in spe kunnen op afspraak terecht in de boetiek in Kontich.

Tekst: Catherine Kosters
Foto’s: Raia Maria Laura

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.