Home FASHION & BEAUTY Fashion Groen is het nieuwe blauw: de waarheid achter duurzaam denim

Groen is het nieuwe blauw: de waarheid achter duurzaam denim

Flair trok op onderzoek uit van Antwerpen tot L.A.!

© Uniqlo

De cijfers liegen er niet om: voor één jeansbroek heb je gemiddeld 7.600 (!) liter water nodig. Hoewel dat van denim een van de meest milieu-onvriendelijke mode-items maakt, betekent het ook dat de sleutel tot een groenere toekomst in de handen van jeansfabrikanten ligt. Flair trok op onderzoek uit van Antwerpen tot L.A., waar Uniqlo het voortouw neemt in duurzaam denim.

‘Traditionele jeans is allesbehalve duurzaam,’ legt Tom Duhoux uit. Als denimexpert en oprichter van het Antwerpse label HNST gaat hij er prat op de meest duurzame jeans ter wereld te maken. Zijn broeken worden in Europa geproduceerd met 75% minder water en bestaan uit 50% gerecycleerd denim. Ze zijn bovendien 100% recycleerbaar.

‘Het grootste probleem voor de denimsector is de katoenteelt,’ aldus Duhoux, ‘Op zich is katoen een natuurlijk gewas, maar de vraag ernaar is de laatste jaren exponentieel toegenomen. Naast het hoge waterverbruik zit je bovendien met schadelijke stoffen. Volgens cijfers van het WWF wordt 25% van alle insecticiden en pesticiden voor de katoenteelt gebruikt.’

Blauw bloed

Vroeg je je al eens af hoe denim aan die typische blauwe kleur komt? Dankzij indigo, een synthetische kleurstof die niet in water oplost en daardoor massaal rivieren in Azië vervuilt. Na de kleuring wordt je jeansbroek nog gewassen en afgewerkt. Tijdens deze laatste fase krijgt hij die coole finish waarnaar consumenten op zoek zijn. ‘Helaas kost dit proces opnieuw veel water,’ vertelt Duhoux.

Onder invloed van fast fashion gaat jeans tenslotte steeds minder lang mee. Het ene seizoen zijn brede pijpen in, dan weer smalle. Duhoux wijst met de vinger naar de modesector: ‘Door de grotere focus op trends daalt de kwaliteit van het productontwerp. Waarom zou je een degelijke broek maken als die binnen een paar maanden toch uit de mode is en vervangen wordt?

Zero waste, zero water

Dat er iets moet veranderen is duidelijk, ook binnen de kledingindustrie. Steeds meer grote spelers schuiven sustainable denim naar voor als antwoord op de vraag van tien miljoen: Hoe kan de modewereld het toxische tij keren? Een van de concerns die zwaar inzetten op duurzaamheid is Fast Retailing, het moederbedrijf van merken als Uniqlo, Comptoir des Cotonniers, J.Brand en Theory.

De Japanse modereus opende in 2016 zijn Jeans Innovation Centre in denim capital Los Angeles. Daar wordt sindsdien volop geëxperimenteerd op vlak van productie en (duurzaam) design. Na twee jaar research ontwikkelde Fast Retailing een innovatieve wasmethode, die het waterverbruik tijdens de afwerking tot 99% vermindert. Daarmee is het bedrijf een van de wereldleiders op dit gebied.

Het uiteindelijke doel is zero water en zero waste, of toch zo weinig mogelijk. Tijdens een bezoek aan de faciliteiten in L.A. konden we het hoogtechnologische proces met eigen ogen volgen:

  1. De meeste jeansbroeken zien er wanneer je ze koopt al gedragen uit dankzij slijtplekken en whiskers, geprefabriceerde kreuken die met wat verbeelding op snorharen lijken. In plaats van een manueel schuurproces gebruikt Fast Retailing lasers om de karakteristieke patronen in de broek te graveren. Dat is minder arbeidsintensief én levert minder afval op. De lasertechniek wordt ook gebruikt om scheuren in ripped jeans te branden.
  2. Vervolgens wordt die bleached of distressed look gefixeerd door synthetisch ozongas zonder gebruik van bleekmiddel of water. Hoewel ozon gevaarlijk kan zijn – denk aan te hoge ozonconcentraties op warme dagen, wanneer luchtverontreinigende stoffen zoals uitlaatgassen in contact komen met UV-straling – is het in dit geval onschadelijk en wordt het na de behandeling als zuurstof vrijgelaten.
  3. Wanneer de jeans uit de droogtrommel komt, wordt hij gewassen met nano bubbles. Dat zijn letterlijk ultrafijne bubbels – deeltjes natte lucht als het ware – die nog amper water bevatten en diep in de stof doordringen. Ze maken het denim zacht en gaan krimpen tegen.
  4. Tijdens deze laatste fase vindt ook de stonewashing plaats, die je broek dat faded effect geeft. Fast Retailing verving natuurlijke puimsteen in de wasmachines door synthetische eco-stones die zo goed als eeuwig meegaan en geen waterverontreinigend residu meer creëren.

De kritische consument

Het resultaat is een jeansbroek die beter is voor mens én milieu. Momenteel wordt al één derde van alle jeans door het bedrijf op deze manier geproduceerd; in 2020 zal dat 100% zijn. Toch moeten we als consument kritisch blijven. ‘Het wassen is slechts één fase van het productieproces,’ zegt Duhoux, ‘Je mag niet vergeten dat het verbouwen van katoen véél meer water kost en dat er nog verschillende andere factoren bepalen of een jeans al dan niet duurzaam is.’

Fast Retailing heeft nog een lange weg te gaan en dat beseft het bedrijf. Zo moet het beetje water dat momenteel gebruikt wordt tijdens het wassen uiteindelijk 100% gerecycleerd worden. Bovendien zal ook het water- en energieverbruik in de textielfabrieken verlaagd worden met respectievelijk 15 en 10% tegen eind 2020. Verder is Fast Retailing lid van het Better Cotton Initiative, dat katoenboeren traint om minder water te verbruiken. Tegen 2025 zal de groep over de hele lijn katoen gebruiken dat volgens deze methode geteeld wordt.

Cropped jeans met hoge taille gewassen met tot 99% minder water – € 39,90 – Uniqlo.

Tips & tricks voor duurzaam denim

  • Informeer jezelf! Bevraag je favoriete jeansmerken en pluis uit hoe milieuvriendelijk die stapel jeansbroeken in je kast echt is. Online platformen als Rank a Brand en de pas gelanceerde sustainable shoppingtool Cosh kunnen wegwijzers zijn.
  • Denk aan de cost per wear wanneer je een broek koopt. Een trendy jeans die je maar één keer draagt is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de portemonnee!
  • Beter investeer je in een tijdloze broek, wat niet gelijkstaat aan saai. Zowel skinny en straight als bootcut en flared modellen zijn ondertussen klassiekers en ja, zelfs die mom jeans is een blijver als je hem maar lang genoeg bijhoudt.
  • Jeans met franjes – denk: studs, borduursels en andere versieringen – vermijd je vanuit milieu-oogpunt beter wegens te trendgevoelig.
  • Let bij een nieuwe aankoop ook op de samenstelling. Een broek die uit verschillende materialen bestaat, is later moeilijker te recycleren.
  • Was je jeans niet te vaak, zo bespaar je zelf water. Laat een gedragen broek buiten luchten, stop je jeans in een plastic zak in de vriezer – dat doodt helaas geen bacteriën maar vermindert wél geurtjes – of koop een handige morning after-spray.
  • Geef oude jeans een tweede kans. Denim kan je makkelijk repareren en hey, zo’n ripped jeans ziet er toch ook cool uit?
  • Is het echt einde oefening voor je broek? Gooi hem dan nooit ofte nimmer bij het grof vuil, maar lever hem in bij De Kringwinkel. Verschillende winkelketens waaronder Uniqlo zamelen ook oude kledij in om die te recycleren of te doneren aan het goede doel.

Wil je nog meer te weten komen over duurzaam denim? Koop dan zeker Flair deze week.

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.