Home Columns OPINIE: ‘Ze draaien tig nummers van vrouwonvriendelijke rappers, maar een radiospot over...

OPINIE: ‘Ze draaien tig nummers van vrouwonvriendelijke rappers, maar een radiospot over een vibrator kan niet?’

Na onze Flaircaravanspot met twee verliefde vrouwen, weigeren bepaalde mediakanalen nu ook de radiospot voor onze Flairvibrator te draaien. Héél preuts en verschrikkelijk verkeerd als je ’t ons vraagt.

© Flair

Lieve lezeressen, we zitten bij Flair met een ei. Dit jaar maakten we tot twee keer toe een reclamespot die niet door iedereen werd aanvaard. Resultaat? De ene spot werd na wat gezeur dan toch uitgezonden, de andere wordt door bepaalde kanalen simpelweg niet uitgezonden, en dat terwijl wij apetrots zijn op het resultaat. De ‘schuldigen’? Twee verliefde vrouwen die elkaar een kusje gaven en het gezoem van een vibrator.

Deze week zit er een wel heel aangename verrassing bij je Flair: onze felbegeerde vibrator. Om die actie aan te kondigen maakten we een grappige reclamespot waarin te horen is hoe een lezeres de Flairvibrator van haar vriendin uittest. Uiteraard spreekt onze spot tot de verbeelding (gelukkig maar!), maar zelfs dat wordt niet door iedereen gesmaakt. Hij werd door niet nader genoemde kanalen afgewezen en dus niet uitgezonden. Heel erg preuts en verschrikkelijk verkeerd, zeker als je weet dat zelfs een zoen van een lesbisch koppel de uitzending van onze Flaircaravanspot bijna tegenhield.

Onze Flaircarvan was – dankzij jullie (!) – een geweldig succes en voor die primeur hadden we deze zomer een superleuke spot voorzien. Je hebt ‘m ongetwijfeld wel zien passeren, maar het was allesbehalve evident om hem verdeeld te krijgen. In de spot waren twee zoenende vrouwen te zien en daar was een niet nader genoemd kanaal niet al te blij mee. Toen we hen vroegen om zwart op wit te zetten waarom ze hem niet wilden uitzenden, besloot het kanaal ons toch een kans te geven. Resultaat? De caravan was in 1, 2, 3 volgeboekt, schaakmat!

Aan al die preutse kanalen: een luid, sarcastisch applausje van een vrije vrouw die perfect zelf kan bepalen wat ze wel of niet wil, boven én onder de gordel.

Wij staan bijzonder sterk in onze schoenen en vinden het jammer dat sommige kanalen anno 2019 nog steeds heel preuts omgaan met bijzonder actuele en vooral doodnormale onderwerpen. Ze cijferen onze kans om de vrijheid van de vrouw te promoten voor een deel weg en daarom pleiten onze experts voor een meer open en vooral minder preutse wereld.

Onze sexperte Elien Geboers:

‘Ik sta perplex van die reactie. Het lijkt net alsof we hup, met z’n allen de teletijdmachine in moeten en terug naar de jaren stillekes vliegen. Tuurlijk: niet alles moet altijd om seks draaien en anno 2020 lijkt het soms wel of er met erotiek naar ons hoofd wordt geslingerd. Ook wat je soms leest, ziet of hoort over seks is niet altijd even smakelijk of gender friendly. Maar bepaalde opmerkingen die over onze radiospot gemaakt werden, voelen voor mij minstens even seksistisch. Ben ik als vrouw dan te onnozel om mijn eigen keuzes te maken over welke boodschappen ik wel of niet wil horen en of ik al dan niet met die boodschap aan de slag wil? Of moet ik me nog steeds schamen omdat ik graag seksspeeltjes gebruik in bed? Denkt men dan dat ik maar aan één ding kan denken en niet intelligent, onderlegd of geïnteresseerd genoeg ben, omdat ik ook interesse heb in seks en masturbatie?’

Wat mag ik daaruit verstaan? Dat ik als vrouw te onnozel ben om mijn eigen keuzes te maken over welke boodschappen ik wel of niet wil horen en of ik al dan niet met die boodschap aan de slag wil?

‘Als sexperte van Flair streef ik er al jaren naar om vrouwen er net van bewust te maken dat seksueel genot ook voor hen een basisrecht is. Dat ze zich niet in het minst moeten schamen, omdat ze willen genieten van hun lichaam. Dat hun lichaam fantastisch is en ze het zoveel mogen verwennen als ze willen. En laten we wel wezen: die kanalen die vinden dat ze ‘het zwakke geslacht’ moeten beschermen van een radiospot over een vibrator, draaien op exact hetzelfde moment tig nummers van de meest vrouwonvriendelijke rappers. Wel, aan al die kanalen: een luid, sarcastisch applausje van een vrije vrouw die perfect zelf kan bepalen wat ze wel of niet wil, boven én onder de gordel.’

Onze huisseksuologe Ina Van Ransbeeck:

Jesus, dat was het eerste wat ik kon uitbrengen toen ik te horen kreeg dat onze spot voor de tweede keer op rij niet aanvaard werd. Ik had het totaal niet zien aankomen. Dat zoiets in deze tijd nog gebeurt, is gewoon vreemd om te begrijpen en ik zit nochtans middenin het vak. Wat mij het meeste stoort? Dat we reclame maken met een bepaald doel en we dat wel degelijk op een ethische en doordachte manier doen. Flair is een platform waar elke vrouw terecht kan, een platform waarop onderbouwde, degelijke en vooral correcte informatie terug te vinden is. Waarom zouden we dat in godsnaam niet mogen promoten? We zijn ontzettend goed bezig om seks en relaties eindelijk op de agenda te zetten, maar er zullen altijd achterblijvers zijn, zo blijkt nu nog maar eens.’

Ze blijven preuts, staan duidelijk sceptisch tegenover de seksuele vrijheid van de vrouw en weten gewoonweg niet waarover ze praten. Wij weten dat gelukkig wel.

‘Dat twee zoenende vrouwen de naam van een bedrijf zouden kunnen aantasten is gewoon te absurd voor woorden en een belachelijk excuus om onze spot niet te draaien. Ik vrees alleen dat het moeilijk is om op de mening van bepaalde kanalen in te praten. Ze blijven preuts, staan duidelijk sceptisch tegenover de seksuele vrijheid van de vrouw en weten gewoonweg niet waarover ze praten. Wij weten dat gelukkig wel.’

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.