Nu 2026 echt voor de deur staat, blikken we maar al te graag vooruit op enkele trends waar we ons volgend jaar aan mogen verwachten. Ook in de travelwereld zijn er elk jaar tal van reistrends te bespeuren. Wij bundelden de belangrijkste voor je!
Hoewel we steeds vaker naar TikTok of Instagram keren om de laatste nieuwe trends mee te krijgen, delen ook de beste reisagentschappen en -kenners elk jaar dé reistrends voor het nieuwe jaar. Wij verzamelden de allerbeste reistrends voor 2026.
Untrending
We vertelden het je al: op TikTok en Instagram zie je elke dag honderden posts passeren met de coolste of hipste nieuwe reisbestemmingen. Toch zien we in de reistrends voor 2026 net iets totaal tegenovergesteld: untrending. Toeristen gaan komend jaar net op zoek naar onbekende, onaangetaste en niet-trending reisbestemmingen, om te ontsnappen aan die drukte. We blijven dezelfde gekende landen bezoeken, maar zoeken binnen die bestemmingen de rustigere steden of oorden op. Rust = key!
Back to nature
Ook gaan we in 2026 massaal weer meer natuur opsnuiven op vakantie. We verblijven het liefste midden in het groen en kiezen een reisbestemming puur en alleen voor de mooie natuur. De ‘back to nature’-trend betekent trouwens zeker niet alleen kamperen en wandelen, maar ook mediteren, mooie blokhutten of luxueuze wellnessoorden pal in de natuur. Van Wallonië over Slovenië tot Schotland: als het er maar groen is én rust brengt.
Bang voor budget
Hoewel we in 2026 dus écht willen gaan voor een rustgevende vakantie, zijn we toch ook bang voor de financiële kater achteraf. Het komende jaar zijn we meer dan ooit bezig met wat onze reizen ons allemaal zullen kosten en hoe we het zo budgetproof mogelijk kunnen houden. Gelukkig is januari bij Flair budgetmaand! Wij delen alvast onze beste tips om goedkoper op reis te gaan in 2026.
In het spoor van…..
We zien al enkele jaren hoe reisbestemmingen die aan bod komen in populaire televisieprogramma’s of boeken aan toeristen winnen. Ook dit jaar volgen de vele diehard fans hun favo personages op reis. Zo zal Portugal boomen na het veertiende seizoen van ‘De Mol’, krijgt de locatie van het nieuwe ‘The White Lotus’-seizoen ongetwijfeld ook een hoop massatoerisme over zich heen én voelde ook Ierland een toename in toeristen dankzij onder andere Maeve Binchy’s romans over de vele pittoreske dorpen en prachtige landschappen. We willen graag een connectie met het land waar we naartoe reizen, en zoeken die connectie steeds vaker in verhalen!
Minitripjes
Hoewel we dus dol zijn op mooie, betekenisvolle reizen, kiezen we er dit jaar toch ook voor om vaker minitripjes te maken doorheen het jaar. In plaats van één grote, lange reis in de zomervakantie, verspreiden we onze reizen in 2026 nog meer over het hele jaar. We trekken er vaker een weekendje op uit naar de Belgische kust, de Ardennen of ontdekken een stad bij onze noorderburen. Die minitripjes zorgen niet alleen voor de nodige rust te midden van de ratrace van het leven, maar zorgen er ook voor dat we niet in één keer een grote som geld moeten uitgeven. Zoals we al zeiden: we zijn bang voor ons budget!
Luxe voor jongeren
Gen Z staat dan weer niet stil bij het budget en durft in 2026 al eens voor meer luxe te kiezen. Begrijp ons niet verkeerd: het is niet zo dat ze stuk voor stuk twee weken in een luxeresort op de Malediven verblijven, wél kiezen ze voor meer comfort. En ja, dat mag wat kosten! Van upgrades op het vliegtuig en de trein tot extra ruimte op hun hotelkamer: Gen Z heeft als motto work hard, play hard en durft zichzelf al eens verwennen.
Betekenisvolle activiteiten
Nog zoiets wat in 2026 aan populariteit wint zijn activiteiten die je dichter bij de cultuur van je reisbestemming brengen. Denk maar aan een authentieke theeceremonie in Japan, een pastaworkshop in Italië of een bezoekje aan een wijngaard in Frankrijk. Het feit dat ze allemaal iets te maken hebben met eten of drinken vertelt je ook meteen waar we in ons Belgenland het meeste waarde aan hechten!
Living like a local
Hoewel we dus dol zijn op het leren kennen van nieuwe culturen, willen we ons ook het liefst opstellen als een local. Kortom: we willen niet overkomen als een toerist. In plaats van een strak uitgestippeld reisschema en adresjes waar we willen gaan eten, laten we ons in 2026 vaker leiden door de vibe van onze reisbestemming. Door de mooie straatjes slenteren, toevallig op een leuke wijk botsen en ons beste accent bovenhalen om toch maar iets in de lokale taal te kunnen zeggen. Van een hippe Parisienne die koffie sipt op een terras over een coole Londenaar op de underground tot een modieuze scandi girl die door de straten van Oslo of Kopenhagen struint: we willen weten hoe het voelt om hen te zíjn!
Lees ook: