Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
kampeerbusje
© alongtheroad.be

'Wil je in een hotelkamer met een mooi uitzicht slapen, dan betaal je je blauw. Wij kiezen ons bijna kosteloze uitzicht zelf.'

Ellen (27) en Bryan (33) besteden elk vrij moment in hun omgebouwde kampeerbusje: ‘Zodra we onze straat uit rijden, is het vakantie’

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

Nooit eerder was kamperen zo populair, maar niet iedereen waagt zich nu pas aan de trend. Voor Ellen en Bryan is kamperen veel meer dan alleen maar een rage. Zij zijn gebeten door de kampeermicrobe en bouwden zelfs een kampeerbusje.

‘Nog voordat we elkaar leerden kennen, waren we beiden gebeten door de kampeermicrobe. We waren dan ook nog niet zo lang een koppel toen we voor het eerst samen met een groepje vrienden met de tent en kano op weekend gingen. ’s Avonds zetten we onze tent op in een stukje groen in de buurt van de Dender en dronken we wat pintjes bij het kampvuur. En als je pintjes drinkt, moet je ’s nachts ook naar het toilet. Dat deden we iets verderop in het bos. Toen we alles ’s ochtends aan het inpakken waren om onze kanotrip verder te zetten, zagen we dat er op de plek waar we onze behoefte deden een wildcamera gericht stond (lachen).’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Sindsdien staan zo goed als al onze vrije dagen en vakanties in teken van kamperen. Omdat we een beetje luxe onderweg wel fijn vinden, gingen we vooral op trot met ons kampeerbusje. Twee jaar geleden raakte dat helaas betrokken bij een ongeval en werd het total loss verklaard. We kochten samen een nieuw busje en besloten meteen een maatje groter en hoger te kiezen: een Ford Transit. Net voordat de eerste lockdown werd aangekondigd, gingen we nog snel naar de kampeerwinkel en doe-het-zelfzaak om materiaal in huis te halen. Zo konden we het busje tijdens de lockdown comfortabel inrichten. De bedoeling was om er een multifunctionele camper mét een composttoilet van te maken, die we ook konden gebruiken voor ons woonwerkverkeer, en dat is na een paar weken hard werken ook gelukt.’

Onbetaalbaar uitzicht voor bijna niks

‘Na die eerste lockdown testten we het meteen uit en trokken we richting de Dolomieten in Italië. De reden waarom we zo’n fan zijn van ons busje, is dat we op elk moment kunnen vertrekken. Hebben we onverwachts een paar vrije dagen, dan duurt het hooguit een halfuurtje om alles in te pakken en zijn we weg. Zodra we onze straat uit rijden, is het vakantie. We kiezen ook zelf waar en hoelang we ergens willen blijven slapen, want we hebben ons hotel altijd bij. Komen we onderweg een mooi plekje tegen, dan installeren we ons daar voor een dag of meer. Gaan we naar een locatie die toch niet zo mooi blijkt, dan zoeken we een ander plekje.’

‘Zo sliepen we al op de meest unieke en verborgen plaatsen. Wil je in een hotelkamer met een mooi uitzicht slapen, dan betaal je je blauw. Wij kiezen ons bijna kosteloze uitzicht zelf. Het gebeurt natuurlijk af en toe dat we een camping uitzoeken, zodat we bijvoorbeeld water kunnen bijvullen, maar we vinden het toch leuker om zelf onze slaapplekjes te zoeken. Een mooie plek om te overnachten, onze twee kampeerstoeltjes en een kampvuur: meer hebben wij niet nodig om van onze avonden te genieten. Er is wel één ding waar we het moeilijk mee hebben, en dat is vroeg opstaan. Maar als we dan uit het busje stappen en met een magnifiek uitzicht op bijvoorbeeld de Dolomieten kunnen ontbijten, worden we snel wakker.’

Perfecte match

‘We kunnen dan ook alleen maar dankbaar zijn dat we elkaar gevonden hebben. Als een van ons beiden niet avontuurlijk was aangelegd, zouden we waarschijnlijk ook geen match geweest zijn. En hoe tof het ook is om die passie met z’n tweeën te delen, het is minstens even leuk om samen met vrienden te kamperen, of zelfs met mensen die we gaandeweg leren kennen. Dat we die unieke momenten ook met anderen kunnen delen maakt ons zoveel rijker. Daarom zouden we het hee leuk vinden om een aantal maanden rond te trekken met ons busje en langer van die momenten te genieten. Maar eerst willen we Portugal, Zweden én Noorwegen nog van onze bucketlist afvinken!’

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier