review memory
© The Searchers

'Je moet het eerder zien als een losstaande Amerikaanse actiethriller en minder als een remake van onze Vlaamse klassieker.'

REVIEW: ‘Buiten het verhaal heeft ““Memory”” nog weinig te maken met ““De Zaak Alzheimer””‘

Het is ondertussen bijna twintig jaar geleden dat ‘De Zaak Alzheimer’, een film van Erik Van Looy, gebaseerd op het gelijknamige boek van Jef Geeraerts, in ons land uitkwam. Ondertussen heeft Hollywood ook de rechten in handen gekregen en een remake gemaakt onder de titel ‘Memory’, met Liam Neeson en Guy Pearce in de hoofdrollen. Redactrice Ysaline bekeek de film en vertelt je wat ze ervan vindt.

Laat mij eerst en vooral toegeven dat ik ‘De Zaak Alzheimer’ blijkbaar nog nooit had gezien. Dat feit besefte ik pas – tot mijn eigen ongeloof – nadat ik ‘m ‘opnieuw’ bekeek naar aanleiding van de persvisie van ‘Memory’. Maar ik moet zeggen: zelfs al had ik ‘m al gezien, toch zou ik me er na al die jaren waarschijnlijk amper nog iets van herinnerd hebben. De film kwam namelijk al in 2003 uit, toen Jan Decleir en Koen De Bouw in de ene na de andere titel speelden en het Vlaamse televisielandschap er nog helemaal anders uitzag. Enkele dagen voor de persvisie surfte ik dus naar de website van Streamz en Chromecaste ik de film op mijn tv-scherm. Een spannend verhaal, top acteerprestaties en visueel sterk. Dat is mijn conclusie na zo’n twee uren.

Ik was dus benieuwd in hoeverre de Amerikaanse remake ‘Memory’ een van de meesterwerken van eigen bodem zou kunnen evenaren. Daarin heeft huurmoordenaar Alex Lewis (Liam Neeson) Alzheimer en wordt de ziekte steeds erger. Hij wil met pensioen gaan, maar dat lijkt geen optie te zijn en hij krijgt toch een nieuwe opdracht. Wanneer hij tijdens die job op een spoor van kinderprostitutie botst, leidt Alex in het geheim het FBI-team van Vincent Serra (Guy Pearce) in de goede richting. Maar de tijd dringt, want zijn geheugen wordt steeds slechter.

Mijn conclusie? De film is goed, maar buiten het verhaal – en zelfs daarvan wijken ze enorm af, want het einde is zelfs helemaal anders – heeft ‘Memory’ nog weinig te maken met ‘De Zaak Alzheimer’. Je moet het eerder zien als een losstaande Amerikaanse actiethriller en minder als een remake van onze Vlaamse klassieker. Het is namelijk héél Hollywood. Of zoals Erik Van Looy het deze week zo mooi verwoordt in Story: ‘Onze film was wat melancholisch, dit is een soort popcornversie’.

© The Searchers

Daar zit onder andere Liam Neeson – die ik altijd link aan ‘Taken’ – voor iets tussen. Terwijl hij uiteraard niet kan tippen aan onze trots van België, de 76-jarige Jan Decleir, zet hij natuurlijk wel een straf staaltje acteerwerk met de nodige diepgang neer. De man is ondertussen al 69 jaar, kan je het geloven? Ook Guy Pearce die in de voetsporen treedt van de Vlaamse topacteur Koen De Bouw en Monica Bellucci die de fakkel overneemt van Jo De Meyere maken ‘Memory’ tot een steengoede Amerikaanse actiethriller. Ik voel zelfs een klein beetje ‘James Bond’-vibes erin. Wat ook logisch is, want ‘Bond’-regisseur Martin Campbell is verantwoordelijk voor de remake.

© The Searchers

Niet enkel de topacteurs, het feit dat het zich afspeelt in El Paso, Texas en de namen die zijn veranderd zorgen voor die Amerikaanse vibe, maar ook de uitspraken zijn héél US-minded. In ‘Memory’ wordt er geen blad voor de mond genomen, wat wij Belgen net wel heel graag doen. Terwijl in ‘De Zaak Alzheimer’ door een van de personages aan manlief vriendelijk wordt gezegd dat hij eens een beter parfum voor zijn minnares moet kopen, klinkt dat in de gelijkaardige scène in ‘Memory’ meer als ‘It f*cking stinks‘. Of toch iets in die aard.

De film is enorm spannend en er is vooral veel klets en boem. Denk: sneller, heftiger en meer schoten. Net zoals je van dat genre Amerikaanse film zou verwachten. Dus als dat volledig jouw ding is, kan ik zeker aanraden om ‘m te gaan bekijken, want hij is goed en het is zeker geen B-film. Daarnaast is de film helemaal mee met z’n tijd en zit er diversiteit in. Ook een pluspuntje! Als je daarentegen graag de melancholische vibe van ‘De Zaak Alzheimer’ wil herbeleven, bekijk je de klassieke versie beter opnieuw.

‘Memory’ is vanaf vandaag te zien in de bioscoop.

' ' ' '