© HBO

De nieuwe HBO-serie over de drugsverslaafde tiener Rue, gespeeld door Zendaya, is sinds zondagnacht te volgen op Telenet Play.

REVIEW: ‘””Euphoria”” is als een trip, een waar je al snel verslaafd aan raakt’

HBO, thuishaven van toppers als ‘Game of Thrones’, ‘Sex and the City’ en ‘Big Little Lies’, waagde zich nooit eerder aan een tienerdrama. Met ‘Euphoria’ doet het dat nu wel, maar al na een aflevering heb je door dat dit dan wel een serie óver tieners is, maar niet helemaal vóór tieners.

De eerste foto’s, de synopsis, de trailer: alles leek het vermoeden te bevestigen dat ‘Euphoria’ een nieuwe ’13 Reasons Why’ zou zijn. ‘Euphoria’ is net als de (volgens mij overdreven) gehypete Netflixreeks een donkere, rauwe serie over een tienermeisje dat worstelt met het korte leven dat ze tot nog toe mocht beleven. Net als de reeks over Hannah en haar schoolgenoten, beloofde ‘Euphoria’ te spelen met de grens tussen wat echt is en wat misschien wel té echt – lees: te shockerend – is om op televisie te tonen.

Tot mijn opluchting blijken de tienerproblematiek en het rauwe kantje de enige gelijkenissen tussen de twee reeksen. Meer nog, de vergelijking doet ‘Euphoria’ veel onrecht aan. Visueel vernieuwend, meeslepend, echter dan ooit, dramatisch en toch tegelijkertijd komisch, grensverleggend zonder overdreven controversieel te willen zijn, met geloofwaardige en diverse personages en indrukwekkende acteerprestaties: ‘Euphoria’ laat ’13 Reasons Why’ ver achter zich, dus doe ik hetzelfde met de onterechte vergelijking.

‘Euphoria’ vertelt het verhaal van de 17-jarige Rue, die na een overdosis haar zomer doorbrengt in rehab maar terugkeert naar school zonder enige intentie om clean te blijven. Niet dat Rue geen andere persoon wil zijn. Ze kán het gewoon niet. Wanneer ze Jules ontmoet, een transgender meisje dat net naar haar dorp verhuisde, maakt zij een grote indruk op haar leven.

Zendaya vertolkt in de rol van Rue de kinder- en tienerjaren van Sam Levinson, de maker van de serie die al op heel jonge leeftijd verslaafd raakte aan drugs door de verlammende angsten die hij ervoer. En wat doet het voormalige Disney-sterretje dat goed. Haar eerste zware, diepgaande hoofdrol lijkt Zendaya op het lijf geschreven, ook al konden de tienerjaren van de drugsverslaafde Rue niet verder liggen van die van de actrice die al op 13-jarige leeftijd beroemdheid vergaarde en sindsdien nooit meer uit de spotlight verdween. Een druk waar ze bovendien beter mee omging dan de gemiddelde kindster, bewijze het ontbreken van ook maar enig drugs- of drankschandaaltje op Zendaya’s conto.

Toch slaagt Zendaya erin je op een geloofwaardige manier mee te nemen op Rues drugstrips, waarmee de tiener probeert te ontsnappen aan de angst waarmee het leven haar opzadelt. Anxiety is tegenwoordig bijna een trendwoord in de Verenigde Staten, maar het blijft een moeilijk te begrijpen stoornis waar te weinig empathie voor bestaat. ‘Euphoria’ slaagt erin dat laatste op te wekken. Rue maakt de enige egoïstische keuze na de andere, maar het is zo moeilijk het haar kwalijk te nemen.

Naast Zendaya’s mooie acteerprestatie, zijn het vooral de vernieuwende camerabewegingen en flitsende visuele effecten die ervoor zorgen dat je bijna letterlijk wordt meegenomen op Rues trip. Het visuele in combinatie met de goed gekozen muziek en de prachtige, extravagante make-uplooks – denk: glitter, neon en glitter! – en outfits van de vrouwelijke personages, zorgt ervoor dat je bij momenten het gevoel hebt naar een videoclip van een of andere rapper te kijken. Mocht je denken dat dat iets te maken heeft met Drake, de naam die aan de serie gelinkt wordt: nee hoor, Drizzy hield zich bezig met de marketing en het aan de man brengen van de serie, maar had niets in de pap te brokken op creatief vlak.

Er zitten shockerende scènes in ‘Euphoria’, maar de serie probeert je niet met alle macht met een open mond of een misselijk gevoel achter te laten. Het heeft de intentie echt en authentiek te zijn, en dat is het ook. Al is de serie door de rauwheid en de harde thema’s wel minder geschikt voor tieners, ook al zijn zij de hoofdrolspelers. Voor de première zondagavond waarschuwde Zendaya haar fans op Instagram dat de reeks voor een volwassen publiek bedoeld is en vroeg hen om alleen te kijken als ze geloven dat ze ‘t aankunnen. Nog een reden om blij te zijn dat je tienerjaren ondertussen achter je liggen, toch?

Ik durf te voorspellen dat velen na enkele afleveringen trippen – of misschien zelfs al na eentje –  zich verslaafd zullen zien aan de trip die ‘Euphoria’ is. Beetje pijnlijk wel, aangezien HBO slechts een aflevering per week lost. Zij die willen bingen, wachten best tot augustus: dan staan alle acht afleveringen op Telenet Play. Maar dan wel even oppassen voor een overdosis, oké?

De eerste aflevering van ‘Euphoria’ is nu te zien op Telenet Play. Elke zondag verschijnt er een nieuwe aflevering.

Meer series om te zien:

' ' ' '