Het tweede seizoen van 'Big Little Lies' gaat in de nacht van zondag op maandag in première op Telenet Play.

REVIEW: ‘Er was weinig dat ““Big Little Lies”” nog beter kon maken, maar de makers vonden het: Meryl Streep’

Een tweede seizoen maken van een serie als ‘Big Little Lies’ is riskant. Het verhaal van Liane Moriarty’s gelijknamige boek was zo perfect verteld in de zeven afleveringen van het eerste seizoen. Zouden de makers het niet kapotmaken door er een geforceerd vervolg aan te breien? Maar dat vooroordeel was buiten het geheime wapen van dit tweede deel gerekend: de legendarische Meryl Streep die feilloos de slechte schoonmoeder neerzet.

Het eerste seizoen van de HBO-serie ‘Big Little Lies’ dat in 2017 uitkwam, is volledig gebaseerd op de gelijknamige roman van de Australische Liane Moriarty. De serie eindigde waar het boek eindigde: bij de dood van – spoiler alert – het manipulatieve monster Perry Wright. Gelukkig had Moriarty nog inspiratie over om, speciaal voor de fans van de serie, een vervolg uit haar mouw te schudden in de vorm van de een novelle. David E. Kelley zette haar werk net als de vorige keer om in een script, Reese Witherspoon en Nicole Kidman namen opnieuw de productie voor hun rekening.

Bij de start van seizoen twee zijn we zo’n negen maanden nadat Perry tot zijn dood viel op het Audrey Hepburn-schoolfeest. De Monterey Five, zoals ze nu genoemd worden, lijken weg te zijn gekomen met hun big little lie over de bewuste avond, maar dat is buiten Marie-Louise Wright (Meryl Streep) gerekend. Celestes schoonmoeder komt de boel op stelten zetten, en wat doet ze dat geweldig.

Er is veel dat een tweede seizoen van ‘Big Little Lies’ een teleurstelling kon maken, en slechts weinig dat het nog beter zou maken dan het eerste seizoen. Meryl Streep doet dat tweede op haar eentje. Shailene Woodley, die Jane speelt, beaamt dat. Zij zei in een interview met Knack Focus dat Streeps aanwezigheid op de set iedereen beter deed acteren. ‘Meryl heeft de lat heel hoog gelegd’, vertelde ze. Dat is duidelijk.

Streep speelt de onuitstaanbare schoonmoeder die in haar verloren zoon Perry de belichaming van al het goede in de wereld ziet en dat doodgraag zo wil houden. De 69-jarige actrice vervult de rol op zo’n geniale manier dat je Marie-Louise een verschrikkelijk venijn vindt, maar toch geen afkeer kan voelen voor haar. Want naast een gemene dame die niet vies is van victim blaming, blijft ze een moeder die haar kind verloor om dan te ontdekken dat hij een verkrachter en een bedrieger met losse handjes was. Door haar schitterende vertolking maakt de actrice een tweestrijd tussen medelijden en walging in de kijker los.

Vooral in scènes met Marie-Louise en Madeline, die een hilarische vete uitvechten, wordt duidelijk wat Woodley wilde zeggen in haar interview. Witherspoon en Streep zorgen samen voor vuurwerk van een schoonheid waar je gehypnotiseerd naar blijft kijken. Van Miranda Priestley en Elle Woods verwacht een mens natuurlijk niet minder dan dat.

Hoewel de personages ook in dit seizoen weinig hebben om over te lachen, doe je dat als kijker wel. Die onderliggende komische toon is nog duidelijker aanwezig dan in het eerste seizoen, grotendeels dankzij Madeline en Marie-Louise. Een setfoto van Reese Witherspoon die een ijsje naar Meryl Streeps hoofd keilt, beloofde maanden geleden al dat er ondanks alle miserie weer gelachen mag worden in Monterey. Want miserie is er genoeg. Verdwijnende rijkdom, bedrog, de last van een verschrikkelijk geheim, het gemis van een manipulatieve man: de Monterey Five zien hun ooit zo schijnbaar perfecte levens steeds meer uit elkaar vallen. Je hoeft helemaal niet van leedvermaak te houden om het met plezier aan te zien.

Meer series om te zien:

' ' ' '