Deze topfilm speelt vanaf vandaag in de bioscoop.

REVIEW: ‘Niet Channing Tatum, maar hond Lulu is dé ster van de film in ““Dog””’

In maart spelen er heel wat topfilms in de bioscoop. Als je er toch maar eentje mag kiezen, raden we ‘Dog’ aan. De film zal je doen lachen, maar ook een traantje laten wegpinken. Voor alle dog lovers: een prachtige Mechelse herder speelt de hoofdrol. Voor alle anderen: Channing Tatum speelt de andere hoofdrol. O ja, en ze gaan samen in bad. I rest my case.

‘Dog’ is het regiedebuut van Channing Tatum, je weet wel: die acteur die wereldwijd bekend werd met zijn rol als mannelijke stripper (mét gevoelens) in de populaire ‘Magic Mike’-films. Wie denkt: dju, hij staat dit keer achter de camera, kunnen we al meteen geruststellen. Channing speelt ook de hoofdrol in de film! Een combinatie die volgens de ster best pittig was.

Onhandelbare hond

Het verhaal gaat over ex-soldaat Briggs (Channing Tatum) die op non-actief is gezet nadat hij tijdens een van zijn missies hersenschade opliep. Hij wil er alles aan doen om terug in het veld te staan en krijgt om zich te bewijzen de opdracht om legerhond Lulu wiens baasje omkwam, naar zijn begrafenis te brengen. Dat lijkt op het eerste gezicht een makkelijke klus, maar Lulu is door al die jaren in conflictgebieden te werken een onhandelbare hond geworden. Of een ‘demon’ zoals Channing roept, wanneer Lulu zijn autozetels vernietigt.

Ze moeten samen meer dan 2000 kilometer afleggen naar Mexico en op die paar dagen tijd gebeurt er veel, héél veel. Grappige situaties die Briggs en Lulu nog harder doen clashen, denk maar aan een historisch triootje dat verstoord wordt of de ontdekking van een louche wietplantage. Maar ook momenten waarop de twee net meer naar elkaar toegroeien en elkaar als geen ander begrijpen.

Lichaamstaal

Je hoeft heus geen dierenliefhebber in hart en nieren te zijn, om geraakt te worden door de band die zich langzaamaan vormt tussen de soldaat en de legerhond. Eigenlijk zitten ze in een gelijkaardige situatie van trauma, verdriet en pijn, en kunnen ze elkaar net helpen om hier sterker uit te komen.

Hoewel ik elke seconde dat Channing in beeld kwam genoot, moet ik toch eerlijk toegeven dat niet híj, maar hond Lulu de échte ster van de film is. Daden zeggen meer dan woorden en in dit geval klopt dit als een bus. Het enige wat Lulu kan doen, is blaffen. Logisch, want het is natuurlijk een hond. Maar ze zegt zóveel met haar lichaamstaal: de blikken die ze geeft, de bewegingen die ze maakt en de (on)rust die ze uitstraalt. Geef die hond een Oscar!

Krop in de keel

‘Dog’ heeft werkelijk álles wat een topfilm moet hebben: een zalige hoofdrolspeler waar we ook nog eens met plezier 110 minuten naar kijken, een prachtige hond die je hart sowieso verovert, grappige scènes waar we luidop bij moeten lachen én emotionele scènes waar we een krop van in de keel krijgen, gevolgd door een traantje dat over onze wang loopt.

Enige ‘minpuntje’: het blijft een typisch Amerikaanse film, dus de stereotypes, clichés en redelijk voorspelbare plotwendingen moet je er wel bijnemen. Maar we kunnen je verzekeren dat Channing die high is van een wietlolly, Channing die een bad neemt met Lulu en Lulu die van elke gelegenheid gebruikmaakt om haar tijdelijke baasje te kloten dit alles meer dan goedmaken.

Voor wie nog twijfelt, de trailer – en vooral minuut 2:23 – trekt je sowieso over de streep 😉.

‘Dog’ speelt vanaf vandaag, woensdag 9 maart, in de bioscoop.

Nog meer films die volgens ons de moeite waard zijn: