bridgerton bordspel
© Ysaline Pollet

Hou het hoofd koel tijdens dit strategisch spel en verloof je met de meest begeerlijke vrijgezel op de dansvloer.

REVIEW: je hoeft zeker geen fan te zijn van de serie om het ‘Bridgerton’-bordspel te spelen

In de #FlairBookClub en #FlairBingeClub tippen we je al met plezier de leukste boeken, films en series. Maar natuurlijk mogen we ook de gamers en fans van gezelschapsspelen niet vergeten! Daarom hebben we ook een derde club, namelijk onze Flairrubriek #FlairGameClub, waarin we elke maand een ander spel tippen. Deze maand: het ‘Bridgerton’-bordspel! Redactrice Ysaline test het voor je uit.

ID-kit:

• Leeftijd? 16+
  • Aantal spelers? 3 tot 6
  • Speelduur? 30 minuten

Wat is het doel van het spel?

Scoor op het einde van het societyseizoen de meeste punten door het spel strategisch te spelen en je zo met de beste huwelijkskandidaat te verloven om het spel te winnen.

Hoe werkt het?

Elke speler kruipt in de huid van een gekend ‘Bridgerton’-personage zoals Daphne Bridgerton, Penelope Featherington of de hertog van Hastings. In totaal heb je keuze tussen zestien personages die je kan vertolken. Er zijn trouwens evenveel en dezelfde huwelijkskandidaten. Kies tijdens elk spel één huwelijkskandidaat meer dan dat er spelers zijn: speel je met 3 dan kies je 4 huwelijkskandidaten. Schud daarna de huwelijkskandidaatkaarten door elkaar en leg ze in een willekeurige volgorde onder elkaar. De prestige rangschikking is nu bepaald!

Per spel woon je acht bals bij waarop je een potentiële huwelijkskandidaat aan de haak kan slaan. Bij elk bal voer je telkens de volgende handelingen uit.

1. Bekijk de huidige Balkaart.

2. Elke speler kiest een Danskaart uit hun hand en legt deze gedekt voor zich neer.

3. Alle spelers onthullen hun Danskaart.

4. De speler met het hoogste cijfer op zijn/haar/hun Danskaart mag beginnen, tenzij dat anders aangegeven wordt op de Balkaart. Daarna spelen jullie van hoog naar laag en mag je dansen met een huwelijkskandidaat. Om te dansen plaats je je Personagetegel links van de kandidaat en leg je één Genegenheidsfiche op hem/haar. Bekijk de verborgen eigenschappen. Onthul eventueel eentje aan de anderen, zo mag je je kandidaat omhoog of omlaag verplaatsen volgens de pijlen. Als je ervoor kiest om dit niet te doen, leg je beide Eigenschappen weer gedekt op de Huwelijkskandidaat. Let op: het omdraaien van een eigenschap zorgt ervoor dat op het einde de punten (+ of -) meetellen!

5. Nadat iedereen gedanst heeft, speelt de speler met de laagste Danskaart een Lady Whistledownkaart.

6. Sluit het bal af en trek een nieuwe danskaart, zodat elke speler terug twee kaarten in zijn/haar/hun hand heeft.

Je danst dus met de huwelijkskandidaten, geeft hen genegenheid, bekijkt en/of onthult hun verborgen eigenschappen met als doel de perfecte verloofde te strikken. Maar let op, want schandalen loeren om de hoek en er zijn ook andere kapers op de kust.

Waarom wil je het absoluut spelen?

Je hoeft zeker geen fan te zijn van de Netflixserie om plezier aan het spel te beleven. Het is leuk als je de personages kent, maar de verhaallijn van de reeks doet er hier niet toe. Iedereen – behalve broers en zussen – kan zich namelijk met iedereen verloven. Wil jij de serie volgen en Daphne met de hertog matchen? Ook dat kan, maar dat is niet altijd de slimste zet. De eigenschappen van de personages staan namelijk niet vast.

Het is een spannend en strategisch spel dat een beetje denkwerk vergt, maar heel leuk is voor zowel ‘Bridgerton’-fans als fans van bordspellen. Het is ook heel mooi vormgegeven – er zit zelfs een paars tule zakje bij! – en compact gemaakt waardoor je het spel (zonder de doos) gemakkelijk kan meenemen. Eén spel duurt niet geen uren, maar is ook niet te kort. Je kan er uren spelplezier aan beleven, want elk spel is anders doordat de eigenschappen van de Huwelijkskandidaten en de Balkaarten die je krijgt veranderen.

Het is zeker geen spel voor de beginnende spelers, want het is soms wel een beetje ingewikkeld. Er is héél veel uitleg en veel waar je rekening mee moet houden zodat er niets misloopt, maar na een testronde moet het normaal wel vlotter gaan en begint de fun pas echt!

@flairbelgie

Tijd voor een nieuwe FlairGameClub! Deze maand tipt de Flairredactie je het ‘Bridgerton’-bordspel, een spel waarin je in de huid van een gekend ‘Bridgerton’-personage kruipt en een potentiële huwelijkskandidaat aan de haak moet slaan. ✨️ Maar ‘Bridgerton’ zou ‘Bridgerton’ niet zijn als er geen schandalen om de hoek loeren die het proces véél lastiger maken. Meer info op Flair.be! #teaparty #bridgertongame #bridgerton #hightea

♬ Bridgerton – The Harmony Group

‘Bridgerton’, het highsocietyspel – € 24,99 – shop hier.

' ' ' '