Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
ghostworking
© Getty via Unsplash+

Dit is de reden waarom werknemers het doen (en nee, het is niet simpelweg luiheid).

Ghostworking is dé werktrend waar werkgevers niet blij mee zijn

Dewy De Leeneer

Ben of ken jij iemand die zo nu en dan eens aan de computermuis wiebelt om het groene Teams-bolletje de schijn op te laten houden? Of plannen jij en/of collega’s meetings in de werkagenda zonder dat die effectief bestaan? Dat fenomeen heeft intussen een naam: ghostworking. Een werktrend die steeds vaker opduikt op de werkvloer, maar waar werkgevers allerminst gelukkig mee zijn.

Ghostworking betekent dat iemand de schijn ophoudt hard aan het werk te zijn, terwijl er eigenlijk maar weinig wordt gedaan. Denk aan werknemers die hun status op ‘beschikbaar’ laten staan, af en toe een mailtje versturen of in een document klikken, maar in werkelijkheid niet actief met hun taken bezig zijn.

Ghostworking

Waarom doen mensen dat? Het lijkt op het eerste gezicht gemakzucht, maar vaak ligt het genuanceerder. Ghostworking ontstaat meestal niet uit luiheid, maar uit onderliggende problemen.

Denk aan gebrek aan waardering bijvoorbeeld. Als medewerkers zich niet erkend of gezien voelen, kan de motivatie wegvallen. Daarnaast kan een hoge werkdruk en te veel stress ervoor zorgen dat de werknemer compensatie zoekt voor al het harde werk.

Ook wie geen voeling meer heeft met zijn job of bedrijf, doet enkel nog het strikt noodzakelijke en verbergt dat mogelijks achter een groen bolletje op Teams. Ten slotte kunnen er ook privézaken spelen waardoor iemand het werk niet aankan, maar toch niet durft aan te geven dat hij/zij/die vastloopt.

ghostworking
© Oleg Ivanov via Unsplash+

Hoe herken je het?

Een werknemer die vaak online lijkt maar deadlines mist, afspraken uitstelt of nauwelijks resultaten toont, kan een ghostworker zijn. Dat is frustrerend voor de werkgevers, maar ook als collega is het niet leuk dat je jezelf voor de volle 100 % geeft en anderen er de kantjes vanaf lopen. Daardoor kan zelfs het teamgevoel eronder lijden.

Wat kan je eraan doen?

Het is niet altijd nodig om meteen met de vinger te wijzen. Er zijn subtielere manieren om met ghostworking om te gaan. Verdeel om te beginnen het werk duidelijk zodat iedereen weet wie waarvoor verantwoordelijk is. Merk je dat het gedrag je werk belemmert? Noteer dan concrete voorbeelden. Zo kan je sterker in gesprek gaan als het nodig is.

Daarnaast is het belangrijk om professioneel te blijven. Vermijd roddelen, want dat ondermijnt alleen maar de sfeer. Uiteraard is het ook een goed idee om eens oprecht aan je collega te vragen hoe het met hem/haar/hen gaat. Misschien speelt er wel meer dan je denkt.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '