De Digitale Week van Mediawijs is dinsdag van start gegaan. Om mensen bewuster te maken van de gevaren van valse profielen van bekende mensen lanceert VRT een grote sensibiliseringscampagne ‘Laat je niet misleiden’.
‘Laat je niet misleiden’ is de grote sensibiliseringscampagne waarmee VRT Vlamingen waarschuwt voor de gevaren van misleidende, valse onlineprofielen van bekende mensen. Criminelen misbruiken namelijk steeds vaker de gezichten en namen van bekende Vlamingen in valse advertenties op sociale media om het vertrouwen van mensen te winnen en geld van hen te stelen.
Je zou denken: ‘Dat overkomt mij niet’, maar niets is minder waar. Uit recente cijfers van de FSMA, de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, blijkt dat Belgen de voorbije zes jaar al bijna 99 miljoen euro verloren zijn door te beleggen op valse tradingplatformen, vaak aangewakkerd door valse profielen van bekende Vlamingen. Gemiddeld verliest een slachtoffer gemiddeld 30 000 euro tot zelfs 1 miljoen euro per persoon.
Vier BV’s
Met de campagne wil de publieke omroep de Vlaming bewust maken van het gevaar en helpen om online weerbaarder te worden. Vier bekende VRT-gezichten, Fatma Taspinar, Jacotte Brokken, Maureen Vanherberghen en Peter Van de Veire, zetten hun schouders mee onder het project.
Dit doen ze door in verschillende campagnespots dingen te doen waarvan iedereen in het echte leven meteen zou doorhebben dat er iets niets klopt. De centrale boodschap van de campagne is dan ook: ‘In het echt zou je het niet geloven. Waarom dan wel online?’. Ook andere bekende Vlamingen ondersteunen de actie.
Lees ook: