self love rainbow workbook

'Het boek is zeker geen vervanging voor therapie of andere professionele hulp, maar is wel een leuke aanvulling.'

Werken aan zelfzorg op een kleurrijke manier met een ‘Self-Love Rainbow Workbook’? Yes, please!

Yes, het is een nieuwe maand en dat betekent ook een gloednieuwe #FlairBookClub. Elke maand tipt één van onze redactrices je een van haar must-reads. Zo van die boeken die je niet kan wegleggen en waarvan je niet wil dat ze eindigen. Deze week tipt redactrice Ysaline je ‘Self-Love Rainbow Workbook’ van Dominee Calderon.

Waarover gaat ‘Self-Love Rainbow Workbook’?

Met dit kleurrijke werkboek leer je om van jezelf te houden en zorg je ervoor dat self-care een onderdeel wordt van je dagelijkse routine. Naast de introductie is het boek onderverdeeld in zes hoofdstukken ofte soorten zelfzorg: fysiek, emotioneel, persoonlijk, sociaal, spiritueel en praktisch. Per hoofdstuk doe je een quiz om na te gaan waar je staat op dat vlak. Het laatste hoofdstuk is het slot, namelijk de check-in nadat je het boek hebt afgewerkt.

Favoriete vraag/opdracht?

Heel moeilijk kiezen, want ze zijn één voor één allemaal leuk en interessant. Maar als ik moet kiezen, vind ik het onderdeel waarbij je in elk vakje een activiteit noteert die voor jou de perfecte dag maakt. De bedoeling is dat je er twaalf opschrijft en elke maand eentje doet. Ideaal om 2024 vol self-care te starten!

Waarom moet je ‘m absoluut invullen?

Wie mij al een tijdje kent of mij al jaren volgt via Flair weet dat ik een sucker ben voor invulboeken, zeker als die met een mooie kaft komen. Ik ontdekte artieste Dominee Calderon van @selfloverainbow niet lang geleden via Instagram. Ik ging even door een moeilijke periode toen ik op haar kleurrijke maar very real posts botste. Ik volgde haar enkele weken wanneer ik ontdekte dat ze een boek zou uitbrengen.

Het ‘Self-Love Rainbow Workbook’ sprak mij meteen aan. Het is vrolijk, kleurrijk, mooi geïllustreerd, bevat interessante quotes en is helemaal anders dan andere zelfhulpboeken. Het is ideaal voor wie bezig is met z’n innerlijke kind terug te vinden, maar niet altijd té serieus wil gaan. Je vindt namelijk echt plezier in het invullen ervan. Letterlijk iedereen kan er volgens mij mee aan de slag. De auteur bepaalt namelijk hele concrete opdrachten of stelt gerichte vragen.

Zo zijn er twee pagina’s waarop je invult welke activiteiten je kan doen om rust te brengen in je hoofd als je bepaalde negatieve emoties voelt. Dan is er ook een onderdeel waar je noteert welke praktische zaken je moet doen voor je gezondheid. Bijvoorbeeld naar de tandarts gaan of de oogarts. Dat zijn simpele taken, maar die lijken héél moeilijk als het even wat minder gaat. Op nog een andere pagina vind je de vraag ‘met welke activiteiten wil je stoppen of beginnen?’.

Het boek is zeker geen vervanging voor therapie of andere professionele hulp. Dat geeft de auteur ook zelf aan. Zie het meer als een aanvulling tussen je sessies door. Want je moet het werk nog altijd op je eentje doen en daar helpt dit boek enorm bij. Je staat stil bij de kleine dingen en de grote dingen in het leven en je reflecteert op een laagdrempelige manier. Het is basically een journal dat voor jou al is samengesteld en dat jij maar hoeft in te vullen. En het is héél cute.

‘Self-Love Rainbow Workbook’ – € 15,99 – Dominee Calderon – shop hier.

Zit je met iets? Praat bij Tele-Onthaal over wat jou bezighoudt. Bel anoniem en gratis naar 106 (24u/7d) of chat via www.tele-onthaal.be.

' ' ' '