Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

De geniale videoclip van The Carters 'had the crowd going apeshit' voor het Parijse museum.

Louvre verpulverde vorig jaar bezoekersrecord dankzij Beyoncé en Jay-Z

Het Louvre in Parijs kreeg in 2018 zo’n 10,2 miljoen bezoekers over de vloer, wat een half miljoen meer is dan het vorige record van 2012. Is kunst plots populairder geworden? Misschien, maar het succes valt vermoedelijk eerder aan de geniale videoclip van Beyoncé en Jay-Z te danken.


Crowd going apeshit


Vorig jaar op 16 juni dropten Beyoncé en Jay-Z, ofwel The Carters, onaangekondigd hun gezamenlijke album ‘Everything Is Love’. Een dag later schonken ze de wereld nog een muzikaal cadeautje: een geniale videoclip voor hun eerste single ‘Apeshit’. Geniaal is in dit geval zelfs een understatement. De video werd opgenomen in het Louvre en bevat beelden van de Mona Lisa, de Venus van Milo en andere wereldberoemde werken. De outfits, de choreografieën, de prachtige beelden en de achterliggende betekenissen: alles in de clip van ‘Apeshit’ is van een klasse die alleen de koningin en koning van de urban muziek kunnen bereiken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

 

Fans van Bey en Jay-Z werden gek toen de clip dropte, en kochten blijkbaar massaal tickets richting Parijs. Dat doen de bezoekerscijfers van het Louvre toch vermoeden. In 2017 was het Parijse museum al het meest bezochte ter wereld met 8,1 miljoen bezoekers. In 2018 behield het die titel, maar met maar liefst 2,1 miljoen bezoekers meer. Nooit eerder was het bezoekersaantal van het Louvre zo hoog. Curatoren zeggen bovendien nooit zo veel jonge mensen gezien te hebben in het museum: maar liefst 50 % van de bezoekers in 2018 was jonger dan 30 jaar. Fans van de clip konden trouwens een Jay-Z & Beyoncé au Louvre-tour volgen langs de werken die in de video voorkomen.

Het Louvre hoopt de jongeren die niet zo bekend zijn met kunst of geen budget hebben om museums te betalen, toch te blijven aantrekken, ook na de ‘Apeshit’-hype. Men zou daarom het museum een zaterdagavond per maand gratis maken.

Meer celebs:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '