Home Body & Mind Slechte waterdrinker? Zo krijg je toch 8 glazen per dag binnen

Slechte waterdrinker? Zo krijg je toch 8 glazen per dag binnen

Veer
We zouden er minstens anderhalve liter per dag van moeten drinken, maar wat als je niet graag water drinkt? Hoe hydrateer je dan je lichaam op een gezonde manier, zonder al te veel suikers? Wij zochten vijf zomerse alternatieven.

Gearomatiseerd water

Nog steeds water, maar met een lekker smaakje. Vul een karaf met water en voeg er kruiden, groenten of fruit aan toe. Plaats een paar uur/nacht in de koelkast en je krijgt een heerlijk verfrissend drankje. Onze favorieten: gekneusde munt, frambozen, granaatappelpitjes, stukjes komkommer of partjes citroen. Geen vers fruit in huis? Gebruik gerust diepvriesfruit. Da's smaak en verkoeling in één. Durf ook te experimenteren en meng kruiden met fruit. Citroen en gember, aardbei en munt…

Zelfgemaakte icetea

Nog een leuk wateralternatief: zelfgemaakte icetea. Zo maken wij 'm: neem een liter koud water en voeg twee zakjes muntthee toe. Zoetekauwen voegen wat honing of agavesiroop toe (maar dan wordt het iets minder gezond). Laat de thee een nachtje in de koelkast trekken. Voeg de volgende ochtend enkele partes sinaasappel toe en een takje munt.

Bezorgd om de theïne (cafeïne) in thee? Één kopje groene of zwarte thee bevat gemiddeld 30 mg theïne (cafeïne) tegenover 75 mg in een kop koffie. Kruiden- en fruitthee zijn meestal volledig theïnevrij.


Kokoswater

Een exotisch alternatief voor water: kokoswater. Het wordt gewonnen uit de kern van jonge groene kokosnoten en bevat geen vet en relatief weinig suiker. 100 ml bevat gemiddeld 20 kcal. Toegegeven, dat zijn meer calorieën dan in water, maar kokoswater is nog altijd gezonder dan frisdrank. Let op, sommige merken voegen suiker toe. Kijk goed op de verpakking. Kokoswater kan je gewoon in de supermarkt kopen.

Groentesap

Niet alle sapjes zijn gezond. Ongezoet, puur fruitsap, bijvoorbeeld, bevat veel suiker. Het is dan wel natuurlijke suiker, maar de caloriewaarde blijft hetzelfde. Groentesapjes zijn een betere keuze. Ze bevatten minder suiker en minder calorieën. Bovendien krijg je alle voedingsstoffen van de groenten binnen.

Misschien vind je het in het begin bizar om groenten te drinken. En de verleiding zal groot zijn om fruit toe te voegen voor een zoete touch. Dit is prima, maar hou de ratio 60 % groenten en 40 % fruit liefst in acht. En minder dan 40 % fruit is nog beter. Groentesap maak je met een sapcentrifuge. Centrifuges bestaan in alle maten en prijsklasses. De goedkopere centrifuges werken met een hoge snelheid en duwen het sap heel snel uit de groenten. Een slowjuicer daarentegen onttrekt het sap veel langzamer aan de groenten (of vruchten). Daardoor oxydeert jouw sapje minder snel en blijft het langer goed in de koelkast.

Onze favoriet? Doe 2 wortelen, 1/2 citroen (eerst schillen voor je 'm in de centrifuge doet), 1/4 broccoli en een handvol blauwe bessen in de centrifuge.

Smaakvolle ijsblokjes

Heb je moeite met de smaak van water? Doe dan enkele gepimpte ijsblokjes in je glas om de smaak te camoufleren. Ijsblokjes met bosbessen, framboos of een combinatie van komkommer en basilicum. Heel lekker in de zomer.

Lees ook

86 tips om die extra kilootjes ein-de-lijk te verliezen

5 efficiënte work-outs waar je lichaam écht baat bij heeft

6 gewoontes waar mensen met een gezond gewicht bij zweren

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.