Home Body & Mind Maak kennis met Yoni: het nieuwe merk van biologische hygiëneproducten voor vrouwen

Maak kennis met Yoni: het nieuwe merk van biologische hygiëneproducten voor vrouwen

Yoni
Biologisch voedsel, fairtrade kleding en duurzame cosmetica. Belgen kopen steeds duurzamer. Maar hoe duurzaam zijn Belgische vrouwen tussen de benen? Yoni, een nieuw merk van biologische tampons, maandverband en inlegkruisjes, kiest voor biologisch katoen, hippe verpakkingen en prikkelende campagnes en ontketent zo een revolutie in het aanbod van vrouwelijke hygiëneproducten. Hallelujah!
Anders dan bij voedingsmiddelen en cosmetica vermelden de meeste verpakkingen van tampons, maandverband en inlegkruisjes de ingrediënten niet. Gek, vond Mariah Mansvelt Beck, de Nederlandse oprichtster van Yoni. Deze producten worden namelijk in of naast de vagina gebruikt, een van de meest absorberende lichaamsdelen.
 
Bij Yoni staan alle ingrediënten gewoon te lezen op het pakje. De producten zijn vrij van plastics, parfum, chloor, pesticide én zijn biologisch afbreekbaar. Goed voor jou én goed voor het milieu dus. Win-win!
 

Yoni

 

Hoe het allemaal begon…

Toen Mariah Mansvelt Beck in 2011 op doktersadvies tampons en maandverband van biologisch katoen begon te gebruiken, stond ze voor het eerst stil bij de ingrediënten van vrouwelijke hygiëneproducten. Ze was dan ook erg verbaasd toen ze ontdekte dat een bestanddelenlijst voor dergelijke producten niet verplicht is in Europa.
Mansvelt Beck was verbaasd toen ze ontdekte dat een bestanddelenlijst voor vrouwelijke hygiëneproducten niet verplicht is in Europa. 
Samen met Wendelien Hebly richtte ze daarom Yoni op, met als doel bewustwording te creëren en te zorgen voor een biologisch katoenen alternatief in de winkelrekken. ‘Met Yoni willen we deze discussie over de ingrediënten in hygiëneproducten open trekken, zodat vrouwen een weloverwogen keuze kunnen maken’, aldus Mansvelt Beck.
 

Yoni

‘Weg met het schaamtegevoel’

Zelfs in 2016 blijft menstrueren helaas een taboe, hoewel het voor vrouwen iedere maand een doodnormaal fenomeen is. Tampons en maandverband blijven die ‘schaamteproducten’ die je stiekem in je handtas steekt. Niets zo gênant als je handtas laten vallen op een overvolle tram en je tampons eruit zien rollen, vinden de meeste vrouwen.
 
Maar Yoni vindt het hoog tijd om dit taboe te doorbreken. ‘We wilden Yoni een krachtige en opvallende look geven. Weg met dat schaamtegevoel. In plaats van in de winkel je tampons of maandverband snel weg te steken in je boodschappentas, mogen die van Yoni juist gezien worden’, vertelt Hebly. Daarom kiezen ze voor brutale en opvallende campagnes zoals dit ludieke spotje: 
 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.