Home Body & Mind 8 gewoontes die een buikje veroorzaken

8 gewoontes die een buikje veroorzaken

Oeps...

Belga
Raak je dat buikje maar niet kwijt, terwijl je je wel een paar uur per week in het zweet werkt in de fitness? Het kan zijn dat een van deze acht gewoontes ervoor zorgen dat je maar geen resultaat ziet.

1. Te weinig vet

Vet gezond? Wel als je producten met goede vetten kiest (zoals avocado’s, zaden en olijfolie). Ze verhogen je metabolisme, waardoor je eerder je doel bereikt: die platte buik.

2. Te weinig slaap 

Je lichaam produceert het hormoon cortisol wanneer je te weinig slaapt krijgt. Dat hormoon zorgt ervoor dat je hunkert naar suiker, wat betekent dat je uiteindelijk meer calorieën gaat eten. Voldoende slaap helpt je buikvet te controleren en verhoogt het hormoon leptine. Dat hormoon ‘vertelt’ je – als je lichaam goed functioneert – wanneer je moet stoppen met eten. Bij mensen met overgewicht wordt dat signaal vaak genegeerd, waardoor de honger blijft aanhouden. Dat komt omdat zij te veel leptine produceren en daardoor resistentie ontwikkelen tegen chronisch verhoogde niveaus.

3. Gebrek aan eiwitten 

Voor een gezond gewicht is het belangrijk dat je bloedsuikerspiegel in evenwicht blijft, waardoor je insulineniveau wordt verminderd. Om dat te bereiken, is het belangrijk om veel eiwitten te eten. Eiwitten helpen je eetlust te verminderen, zodat je niet te veel snackt. Ze zorgen er daarnaast ook voor dat je voor een langere periode verzadigd bent, waardoor je minder snel gaat snoepen.

4. Frisdrank drinken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen die slechts een blikje frisdrank per dag drinken, in gewicht vijf keer sneller groeien dan personen die slechts een blikje per week drinken. Zelfs van het drinken van light frisdrank kan je al aankomen. Dat komt omdat de zoetstoffen in de frisdrank een signaal afgeven aan de spijsvertering dat er voeding met een hoge caloriewaarde volgt. Wanneer die er vervolgens niet komt, is ons lichaam ‘verbaasd’ en blijven we juist trek hebben. Beter is om water op smaak te brengen met stukjes vers fruit.

5. Eten van grote borden

Eet je van een groot bord, dan eet je ook meer. Eet je van een kleiner bord, dan eet je minder. Dat blijkt uit diverse onderzoeken. Wil je afvallen, serveer je maaltijden dan voortaan op een kleiner bord, zodat je een minder grote portie opschept.

6. Te laat eten

Wanneer we slapen, heeft ons lichaam de neiging om zich af te sluiten van alle biologische systemen, waaronder de spijsvertering. Als je te laat eet, zal je lichaam dus niet alle tijd hebben om alle calorieën die je hebt verbruikt, te verbranden. Stop daarom ten minste drie uur voor het slapengaan met eten. Wanneer je ’s nachts wakker wordt omdat je honger hebt, eet je gewoon een stukje fruit in plaats van een zoete of zoute snack.

7. Emotioneel eten

Sommige mensen hebben de neiging hun woede, verdriet of frustratie te ventileren door middel van eten. Hoewel je je voor korte tijd beter voelt, is je buik minder blij met dat troostvoer. Heb je weer eens een moeilijk moment, pak dan niet die pot ijs, maar bel een vriendin of maak een wandeling in plaats van hersenloos te eten.

8. Gebakken voedingsmiddelen

Natuurlijk is een gebakken aardappeltje heerlijk, maar ze zijn niet goed als je graag een platter buikje wil. Gebakken voedsel zit vol met transvetten die je bloedvaten verstoppen en je buik- en tailleomvang doen toenemen.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.