Home Body & Mind 6 redenen waarom je niet van je buikvet afraakt

6 redenen waarom je niet van je buikvet afraakt

En de oplossing!

Belga
Met alle sit-ups die je doet zou je toch een sixpack moeten hebben? Je kiest bovendien altijd voor light-producten en gaat regelmatig naar de fitness. Maar toch blijft dat buikvet aan je lichaam bengelen. Hoe komt dat nu?

1. Je eet light-producten en verwerkt voedsel

Snacks die laag aan calorieën zijn, kunnen toch veel suiker of zout bevatten. Zout eten, doet je buik opzwellen en je lichaam slaat een teveel aan suiker op als vet. Uit een studie blijkt dat mensen die vaak verwerkte snacks eten met veel zout of suiker, meer buikvet hebben dan mensen die evenveel calorieen verorberen uit verse maaltijden. Let light go als je van dat buikvet af wilt.

2. Je bent captain crunch

Feit: focussen op één zone van je lichaam tijdens het sporten is géén goed idee. Je zal in die zone niet meer afvallen dan ergens anders. Als je crunches en sit-ups doet aan de lopende band zal je inderdaad meer buikspieren krijgen, maar ze blijven verborgen onder een laag buikvet. Een betere aanpak? Doe een complete lichaamswork-out waarbij verschillende spiergroepen worden aangesproken.

3. Je slaap te weinig

Uit onderzoek blijkt dat slaaptekort kan leiden tot gewichtstoename. En vaak verzamelt dat gewicht zich op je buik. Volgens een studie van de Wake Forest universiteit wegen mensen die vijf uur of minder slapen per nacht meer dan mensen die zes tot acht uur slapen. Mensen met een slaaptekort hebben ook meer buikvet volgens het onderzoek. Slaaptekort bevordert namelijk de productie van het hongerhormoon en zorgt dat je gaat overeten.

4. Je focust teveel op krachttraining in de fitness

Door krachttraining kweek je spieren, true. Maar als je je buikvet wil aanpakken, is een combinatie met cardio-oefeningen een beter idee. Daardoor verbrand je meer calorieën (die je lichaam heeft opgeslaan als vet). Werk jezelf dus stevig in het zweet in de fitness

5. Je eet veel gezonde vetten

Ja, noten, avocado en zalm zijn gezonde vetten, maar vaak eten mensen er teveel van. Een handvol amandelen is bijvoorbeeld al goed voor 164 calorieën. Meet wat je eet als het op gezonde vetten aankomt. Eén handvol noten, een vijfde avocado, een eetlepel plantaardig olie,…

6. Je drinkt light-frisdrank

Volgens een studie in de 'Journal of the American Geriatrics Society' hebben mensen die light-frisdrank drinken drie keer zoveel buikvet als mensen die dat niet doen. Onderzoekers weten niet precies waarom, maar ze denken dat het te maken heeft met de kunstmatige zoetstoffen. Die zouden een vertragend effect hebben op het metabolisme. Ruil je light-frisdrank liever in voor een glas bruiwater of wat gearomatiseerd water met citroen.

Lees ook

6 gewoontes waar mensen met een gezond gewicht bij zweren

BEWEZEN: dit is het beste tijdstip om een 'nummer twee' te doen

BEWEZEN: dit is de ideale leeftijd om te trouwen

BEWEZEN: je lengte heeft invloed op wie je aantrekkelijk vindt