Home Body & Mind 10 manieren om af te vallen zonder calorieën te tellen

10 manieren om af te vallen zonder calorieën te tellen

Shutterstock
Als je wil afvallen, moet je minder calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt, zo simpel is het. Alleen is calorieën tellen redelijk vermoeiend (en niet te vergeten deprimerend), maar gelukkig kan je ook vermageren zonder al die vervelende rekensommen in je hoofd. Wij helpen je graag op weg!

Hoe kan je nu afvallen zonder bij te houden wat je dagelijks eet? Wel, hier zijn 10 handige trucjes die je kan toepassen zonder dat je ook maar iets hoeft te rekenen (oef!).
 

1. Kook je eigen maaltijden

Oké, er kruipt wat meer tijd in, maar het is een makkelijke manier om gezonder te eten én om geld te besparen (niet onbelangrijk). Wanneer je gaat eten of iets koopt in je bedrijfsrestaurant, heb je geen controle over de ingrediënten. Er zitten vaak erg veel suiker of andere ongezonde ingrediënten in, en meestal krijg je ook een grotere portie dan wanneer je zelf zou koken.
 

2. Eet meer proteïnen

De verklaring hiervoor is simpel. Als je meer proteïnen eet, heb je minder snel honger, ga je sneller vet verbranden en het helpt bij de opbouw van spieren. Je hoeft ook geen rood vlees of kip te eten. Er zijn voldoende alternatieven zoals bijvoorbeeld vis, eieren of noten.
 

3. Neem tussendoortjes mee

Als je wil afvallen, hoef je echt niet minder te eten. Het is zelfs belangrijk om in de voor- en namiddag een gezonde snack bij de hand te hebben. Zo zal je je namelijk minder snel overeten en blijft je metabolisme op gang.
 

4. Pas op met wat je drinkt

Wij wijzen vaak frietjes of pasta aan als grote schuldige, maar ook wat je drinkt heeft een invloed op je gewicht. In frisdrank en fruitsap zit een overload aan suiker, en ook alcohol is een serieus caloriebommetje. Probeer daarom om meer water of thee te drinken.
 

5. Gebruik kleinere borden

Als je een groot bord neemt, zal je automatisch meer opscheppen. Dek dus vanavond jullie tafel eens met kleinere borden. Het is een simpel trucje, maar het werkt écht.
 

6. Drink water doorheen de dag

Wil je dat je gezondheid optimaal is? Dan is het belangrijk om gedurende de dag veel water te drinken. Niet alleen je metabolisme gaat sneller werken, maar je hebt ook meer energie en je huid ziet er een stuk beter uit. Zorg ervoor dat je altijd een flesje water bij de hand hebt, dan zal je minder snel langs de frisdrankautomaat lopen.
 

7. Heb geduld

Je zal niet op een week alle overtollige kilo’s verliezen en je mag ook zeker niet teleurgesteld zijn als je niet bent afgevallen terwijl je die dag net een salade gegeten hebt. Geef jezelf en je lichaam wat tijd, en de resultaten zullen vanzelf volgen.
 

8. Beloon jezelf met iets anders dan eten

Ben jij vier keer per week gaan sporten? Dan is de kans groot dat je zin hebt in een beloning (lees: een stuk pizza). Alleen heb je op deze manier vaak voor niks liggen zweten in de fitness. Beloon jezelf daarom met een nieuw nagellakje of een leuk boek. Natuurlijk moet je jezelf af en toe een stukje chocolade gunnen, maar doe dit dan met mate.
 

9. Zorg dat je voldoende slaapt

Het lijkt moeilijker dan je denkt, maar minstens acht uur slaap is echt belangrijk. Als je moe bent, heb je namelijk sneller honger en zul je meer zin hebben in ongezond eten.
 

10. Lees altijd goed de verpakking

Niet om calorieën te tellen, maar om de ingrediënten te inspecteren. Een product kan weinig calorieën bevatten, maar vol zitten met (toegevoegde) suikers. Hier kruipt natuurlijk ook wat tijd in, maar op lange termijn is het zeker de moeite waard.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.