Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Backpacken in Australië

Australië, land van hoppende kangoeroes, krokodillen, tropische regenwouden, kleurrijke koraalriffen en bruisende steden langs de kust. Laura (24) ging er samen met BFF Astrid (24) drie maanden trekken.

Lezeres Laura leefde 3 maanden uit haar rugzak

1. Ik ga backpacken en ik neem mee...

Geen afritsbroeken, kaki shorts, geitenwollen sokken en lompe stapschoenen voor mij. Na uren wikken en wegen had ik de 7 T-shirts, 2 jeansshortjes en 4 jurkjes waarin ik drie maanden zou rondlopen. Tel daar toilettas, slaapzak, matje, tent en nog wat andere kampeerspullen bij en je hebt een volle rugzak van 18 kilo. Byebye pumps, enkellaarsjes en ballerina’s.

2. Fifty k’s south of woop woop*
Australisch voor the middle of nowhere

5 redenen waarom een trip door de outback een unieke ervaring is: 1. De rode landschappen en eindeloze wegen. Geen betere manier om de uitgestrektheid van Australië te ervaren. 2. De onvoorstelbare variatie aan wilde dieren: krokodillen, kangoeroes, kamelen, dingo’s, kaketoes, roofvogels en kleine reptielen. 3. De adembenemende sterrenhemel. Wij zagen de Melkweg! 4. Aan de toog hangen met outback Aussies. 5. Uluru en het omliggende landschap dat fel oranje tot rood kleurt bij zonsondergang.

3. Geen privacy, massa’s herinneringen

Ik ontdekte dat drie maanden uit een rugzak leven zwaarder was dan verwacht. Enerzijds miste ik vrienden, familie en het vriendje thuis. Anderzijds was het een uitdaging zo lang samen met een vriendin te reizen. Op campings deelden we een tent en in hostels deelden we een kamer met 4 tot 10 andere backpackers. Ik had dus weinig tijd en ruimte om me even terug te trekken. Maar ik had het niet anders gewild. Het was top een maatje te hebben om die onbeschrijfelijke ervaring mee te delen. En we zullen nog jaren samen over ons avontuur kunnen nadromen!

Australie, backpack, Flair

4. Taste of paradise

Tropisch regenwoud, parelwitte stranden, azuur-blauwe oceaan, wuivende palmbomen, kleurrijke koraalriffen, idyllische eilanden en catamarantochtjes. In Queensland hebben we het er goed van genomen!

"Wat een sterrenhemel heb je in de outback. Ik zag zelfs de Melkweg!"

5.  Top 3 van onze beste blunders

Met dit pimped-out chromed-out rammelbakske cruiseten we drie weken door Queensland. Op de 1.700 kilometer van Cairns naar Brisbane deelden we lief en leed. Onze grootste oeps-momenten op een rijtje:

1. De sleutel ín de auto opsluiten. Gelukkig kende de kampeigenaar een trucje met een ijzeren kapstok en leerden we inbreken in (eigen) auto.

2. Na een tankbeurt lieten we de tankdop op het dak liggen. Onderweg hoorden we iets vallen. No worries, dachten we als echte Aussies. Tot we na een aantal kilometers in de zijspiegel zagen dat de tankklep openstond...

3. Uit verstrooidheid reden we een rondpunt rechts op (in Australië wordt er links gereden). Met luid claxon-concert als gevolg. Oeeeps!

6. Verrast door een koala

De Great Ocean Road is de place to be om de überschattige buidelbeer te spotten. Overdag hangen ze te luieren in de eucalyptusbomen, ’s nachts durven ze wel eens naar beneden kruipen voor een wandelingetje. Ik schrok me een ongeluk toen ik tijdens een nachtelijk bezoek aan het sanitaire blok oog in oog stond met een reusachtige koala. Hallo daar!

7. 16.747 km van huis

Kerstmis vieren ver van huis, zonder familie en bij zomerse temperaturen, het was speciaal. Samen met enkele roomies planden we een kerst-bbq op het strand. Maar dat was buiten de weergoden gerekend, uitgerekend op kerstdag besloten ze de sluizen nog eens open te draaien. Bummer! Gelukkig hadden we in de weken voordien onze kerstmutsen al enkele keren bovengehaald en konden we familie en vrienden toch een zonnige kerstkaart sturen.

"Het is even schrikken als je tijdens een nachtelijk bezoek aan de wc plots oog in oog staat met een reusachtige koala."

8. Cool op de quad (op de foto toch...)

Haren in de wind, zand in je gezicht en crossen door de zandduinen. Heerlijk! Iets minder leuk werd het toen ik met mijn quad off-track ging. Uit reflex gaf ik gas bij in plaats van te remmen, waarop ik van de quad moest springen om te voorkomen dat ik onder het ding zou belanden. De rest van de groep kon er goed om lachen, de instructeur iets minder. Mijn naam prijkt daar nu op hun zwarte lijst.

Backpack, Australie, rugzak, drie, maanden

9. Toerist in Sydney

Wat je in Sydney absoluut moet doen:
• poseren voor de Opera House
• de Harbour Bridge beklimmen (1332 treden,134 meter hoog)
• de ferry naar Manly nemen: mooie stranden!
windowshoppen langs de vele designerwinkels
• afgetrainde lichamen checken op Bondi Beach

10. Home sweet home

De eerste week terug in België was ik slachtoffer van een smerige jetlag. Desoriëntatie, hoofdpijn, slapeloosheid, geen eetlust. You name it, I had it. Niet helemaal hoe ik mijn terugkomst verwacht had. In de weken die daarop volgden merkte ik aan kleine dingen hoe goed ik aangepast was aan het leven Down Under. Ik typte blindelings qwerty, koos de linkerkant op roltrappen en begroette jan en alleman met‘hey mate’. Gelukkig waren mijn vriend en beste vriendinnen begripvol en na bijna twee maanden heb ik mijn draai min of meer teruggevonden. Als ik nu een aanval van heimwee heb, blader ik door de foto’s of haal ik herinneringen op met Astrid. Australië draag ik voor altijd in mijn hart!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier