Taboe vrouwen
V.l.n.r. Sarah Vandeursen, Rabia Sika, Lore Baeten, Philippe Geubels, Griet Vandermassen, Pascale Ameye en Kat Kerkhofs. © Eén

Flairjournaliste Catherine keek gisteren naar 'Taboe' op Eén.

REVIEW: ‘Tussen de bubbels, squats en parkeerclichés ontwaren we in ““Taboe”” ook rake observaties over genderongelijkheid anno 2022’

Catherine Kosters

In de tweede aflevering van ‘Taboe’ zet Philippe Geubels de vrouw centraal en laveert de comedian tussen flauwe moppen over en oprechte gesprekken met. Voor een serie die taboes wil doorbreken, worden er heel wat clichés bestendigd, maar gelukkig ontwaren we tussen de bubbels, squats en parkeerproblemen ook rake observaties over genderongelijkheid anno 2022.

Cava, squats, karaoke, huilbuien en parkeerproblemen… wie op zondagavond vrouwenclichébingo speelde, mocht tijdens de uitzending van ‘Taboe’ heel wat shotjes doen. De opzet van de reeks, waarvan het tweede seizoen nu op Eén te zien is, klinkt nochtans veelbelovend: Philippe Geubels trekt een week lang op avontuur met mensen om wie je eigenlijk niet mag lachen.

In aflevering één van dit tweede seizoen waren dat mensen met een autismespectrumstoornis. Deze week kwam het volledige vrouwelijke geslacht aan de beurt – voor de gelegenheid vertegenwoordigd door tv-presentatrice Kat Kerkhofs, ondernemer Pascale Ameye, tv-maker en actrice Sarah Vandeursen, gemeenteraadslid en auteur Lore Baeten, studente Rabia Sika en filosofe Griet Vandermassen. En daar precies knelt de stiletto.

Hoewel deze vrouwen elk rake dingen te zeggen hebben over hun vrouw-zijn en de daaruit voortkomende struggles, ligt de focus duidelijk op de ervaringen van witte cisgender vrouwen – wellicht omdat holebi’s en mensen van kleur in het eerste seizoen al aan bod kwamen. Ik snap dat de programmamakers het niet te ingewikkeld willen maken door slechts één taboe tegelijkertijd te tackelen, maar televisiekijkend Vlaanderen kan heus wel meer dan één vrouw van kleur in de casting aan. Nu viel de Belgisch-Marokkaanse Rabia de twijfelachtige eer te beurt om als enige deelnemer het gebrek aan intersectionaliteit aan te kaarten.

Een van de meest pakkende momenten uit de aflevering, waarin Lore Baeten moedig spreekt over haar verkrachting, wordt gevolgd door een van de meest kwaad makende, waarin Vandermassen poneert dat vrouwen graag hard to get spelen.

Aan andere aanklachten geen gebrek: de zes vrouwen leggen elk vanuit hun eigen leefwereld voorbeelden van genderongelijkheid anno 2022 bloot, van machogedrag in de tv-wereld tot de loonkloof in het bedrijfsleven. Het leidt tot openhartige en soms zelfs ontroerende gesprekken. Maar eigenlijk moet ik zeggen: de vijf vrouwen. Filosofe Griet Vandermassen spreekt namelijk niet zozeer vanuit haar eigen ervaring als dat ze haar darwinistische en bij wijlen antifeministische man-vrouwbeeld uit de doeken komt doen. Een van de meest pakkende momenten uit de aflevering, waarin Lore Baeten moedig spreekt over haar verkrachting, wordt gevolgd door een van de meest kwaad makende, waarin Vandermassen poneert dat vrouwen graag hard to get spelen. Een bizarre montagekeuze die er echter wel in slaagt de verschillen binnen deze gelegenheidssisterhood in de verf te zetten.

De ene vrouw is immers de andere niet, maar alle vrouwen in deze aflevering houden schijnbaar van bubbels, wellness en meezingen in de auto. Niets mis mee, maar voor een serie die taboes wil doorbreken, lagen de clichés er in deze aflevering soms toch iets te dik op. Dat gold ook voor Geubels’ zaalshow. Ondergetekende moest af en toe gniffelen, maar de herkenning was ver zoek. Met de vrouw die nooit weet wat aandoen, niet kan parkeren en standaard één week per maand slechtgezind is, identificeer ik me slechts met tegenzin – vooral wanneer ik mijn regels heb. Als deze aflevering van ‘Taboe’ één ding bewezen heeft, dan wel dat vrouwen met zichzelf kunnen lachen. Zélfs wanneer de moppen flauw zijn.

Het tweede seizoen van ‘Taboe’ is elke zondagavond om 20u05 te zien op Eén. De eerste twee afleveringen kan je herbekijken op VRT NU.

' ' '