Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
BOOS
© BOOS

'Het pijnlijkste? Stuk voor stuk geven de slachtoffers zichzelf de schuld voor wat hen overkomen is.'

‘””BOOS”” is John de Mols meest gênante mediaoptreden ooit’

Catherine Kosters

Nederland is boos, en met rede. Donderdag bracht het online consumentenprogramma ‘BOOS’ tientallen beschuldigingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag binnen ‘The Voice of Holland’ aan het licht. Mediamagnaat en bedenker van de talentenjacht John de Mol reageerde in een interview met Tim Hofman op de aantijgingen, maar zijn reactie legde nog maar eens pijnlijk de kern van het probleem bloot.

Negentien beschuldigingen aan het adres van Jeroen Rietbergen, bandleider in ‘The Voice’, van seksueel getinte berichten tot dickpics. Vijftien gelijkaardige beschuldigingen aan het adres van een niet nader genoemde regisseur van het programma. Twee aangiftes tegen rapper en coach Ali B, waaronder één voor vermeende verkrachting. Eén eerder bekende aangifte tegen ster en tevens jurylid van ‘The Voice Kids’ Marco Borsato en zes nieuwe beschuldigingen van ongewenste aanrakingen aan zijn adres. Drie van de vermeende slachtoffers zijn minderjarig. De man die de beerput opentrok, is Tim Hofman: journalist en presentator van ‘BOOS’, die eerder bekend werd met ‘Spuiten en Slikken’.

Het pijnlijkste om te zien, was misschien wel hun schuldgevoel. In sommige gevallen sluimerend en in andere gevallen ronduit verlammend.

Nederlandse tv-recensent Angela de Jong noemt de aflevering van BOOS die donderdag op YouTube verscheen ‘het meest spraakmakende moment van de afgelopen tien jaar’. De reportage haalde tot op heden al meer dan zeven miljoen views. De inhoud is dan ook hallucinant. De vermeende slachtoffers, die anoniem blijven, maken gewag van wijdverspreid machtsmisbruik en een ons-kent-onssfeertje waarin daders de hand boven het hoofd gehouden werd. Het pijnlijkste om te zien, was misschien wel hun schuldgevoel. In sommige gevallen sluimerend en in andere gevallen ronduit verlammend. Stuk voor stuk geven ze zichzelf de schuld voor wat hen overkomen is, soms zelfs jaren na datum.

John de Mol
© BOOS

‘De verantwoordelijkheid ligt altijd bij degene die het doet en niet bij de slachtoffers’, legt Willy van Berlo, programmamanager seksueel geweld bij expertisecentrum Rutgers, uit. Haar uitspraak wordt tot tweemaal toe herhaald in de uitzending. De enige persoon die de boodschap niet begrepen lijkt te hebben, is John de Mol. De Mol is niet alleen de bedenker van ‘The Voice’, hij stond ook twintig jaar lang aan het hoofd van de productie. Dat hij niet op de hoogte zou zijn geweest van de vele wantoestanden achter de schermen is bedenkelijk. Dat hij de schuld voor het gebrek aan meldingen vervolgens bij de slachtoffers legt, is verwerpelijk.

Zoals het een gepokt en gemazeld programmamaker betaamt, bewaart de Mol de climax voor het einde.

Onbegrijpelijk hoe de machtigste mediaman van Nederland durft te beweren dat de bandleider van het programma – zijn schoonbroer nota bene – níét in een machtspositie verkeerde. Dat diezelfde schoonbroer na een eerdere melding van grensoverschrijdend gedrag niet ontslagen werd, is de definitie van een machtspositie. Daar verandert de Mols machogewauwel over de drang om Rietbergen ‘plat op zijn bek te slaan’ niets aan. Wanneer hem gevraagd wordt naar interne protocols om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan, maakt de Mol gewag van kandidatenbegeleiding en ‘loketten’. Wat deze loketten precies inhouden, komen we niet te weten, maar schijnbaar zijn ze ineffectief.

Zoals het een gepokt en gemazeld programmamaker betaamt, bewaart de Mol de climax voor het einde. Hij beschrijft niet het grensoverschrijdend gedrag zelf, maar wel het gebrek aan aangiftes als ‘een landelijk breed probleem’. In een knap staaltje psychoanalyse oreert hij: ‘Vrouwen hebben kennelijk een soort schaamte, ik weet niet wat het is, maar ik wil me erin verdiepen, want als je het snapt, kan je er wat aan doen.’ Zo ingewikkeld is het echter niet, daarvan getuige de paginagrote advertentie die medewerksters van de Mols productiebedrijf Talpa op vrijdag plaatsten in het Algemeen Dagblad: ‘Beste John, het ligt niet aan de vrouwen. Groet, de vrouwen uit je bedrijf.’ Op de Mols goede raad – ‘Je moet je mond opentrekken want alleen dan kunnen we je helpen.’ – antwoord ik graag met een eigen advies: John, jij had in dit geval je mond beter níét opengetrokken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' '