Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© VTM

'Als ik op het podium sta, denk ik niet na over wat ik draag. Camille past haar outfits aan haar liedjeskeuze aan, da's toch geweldig.'

Ozark Henry (52): ‘Ik voelde me soms een toerist tussen die andere artiesten in ““Liefde voor Muziek””‘

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

Piet Goddaer (52), beter bekend als zanger, songwriter en platenproducer Ozark Henry doet dit seizoen mee aan ‘Liefde voor Muziek’. ‘Ik ben totaal niet bezig met sociale media terwijl dat wel een heel belangrijk medium is voor een artiest’, vertelt Ozark Henry. ‘We waren al vier dagen in Frankrijk aan het opnemen toen ik besefte dat ik nog van niemand een foto had genomen (lacht).’

Ozark Henry kan je kennen van zijn tophits waaronder ‘Sweet Instigator’, ‘Indian Summer’, ‘These Days’, ‘This One’s for you’ en ‘I’m Your Sacrifice’. Internationaal is hij vooral gekend en gerespecteerd voor zijn baanbrekend werk in Immersive Sound en Spatial Audio. De afgelopen weken kon je hem aan het werk zien in het nieuwe seizoen van ‘Liefde voor Muziek’ waar hij zijn medeartiesten keer op keer verblufte met zijn originele covers. ‘Ze hadden me eigenlijk al drie keer gevraagd om mee te doen’, zegt Ozark Henry.

Hoe komt het dat je nu pas toezegde?

‘Het kwam agendagewijs nooit goed uit. Die derde keer lukte het bijna! Ik had die periode al vastgezet in mijn agenda. Maar ze moesten de opnames onverwacht drie weken opschuiven en dat ging niet voor mij, want ik had een project in New York. Daardoor moest ik dus noodgedwongen opnieuw verstek geven. Ik weet dat ze toen enorm ontgoocheld waren en ik dacht dat ze me nooit meer zouden vragen (lacht).’

De afgelopen jaren verdween je een beetje uit de schijnwerpers.

‘Klopt. Ik ben sinds 2015 met 3D-audio bezig en onderzoek het potentieel ervan. Het komt er eigenlijk op neer dat ik bekijk hoe ons brein naar de wereld luistert. Je kan deze techniek niet alleen gebruiken voor muziek, maar ook in de architectuur en zelfs geneeskunde.’

Wat maakt muziek in 3D zo speciaal?

‘Je kan het best vergelijken met een optreden waarbij jíj kiest waar je plaatsneemt op het podium om te luisteren. Naast de zanger, in het orkest, noem maar op. Je zit er echt middenin, want het geeft dezelfde kick als een liveoptreden. Je krijgt dezelfde spanning en elektriciteit door je lijf. Maar het unieke is dat je zelf kiest waar je zit en hoe je de muziek dus hoort.’

Je optredens schoof je daar dat onderzoek wel wat naar de achtergrond.

‘Ja. Dit was een groot avontuur dat op m’n pad kwam en ik kon dit niet zomaar laten passeren. Het was wel nooit de bedoeling dat ik er zoveel tijd zou insteken, maar de tijd vliegt! Voor ik het wist, was ik er al meer dan zeven jaar mee bezig zowel in België als in het buitenland. Ik ging hiervoor onder meer naar Amerika, Japan en Zuid-Korea.’

Maar het bleef toch kriebelen om muziek te maken en op een podium te staan?

‘Ik ben eigenlijk die hele tijd muziek blijven maken, maar in die speciale 3D-techniek. Ik zou ook niets liever willen dan dit delen met het grote publiek, maar de technologie staat nog niet op punt.’

Als ik op het podium sta, denk ik niet na over wat ik draag. Camille past haar outfits aan haar liedjeskeuze aan, da’s toch geweldig.

Kende je alle artiesten die meedoen in dit seizoen van ‘Liefde voor Muziek’?

‘Eerlijk? Nee. Ik had “Vuurwerk” van Camille weleens horen voorbijkomen op de radio. Je moet het laatste jaar echt onder een steen geleefd hebben als je dat niet kent (lacht). Maar ik kende haar hele repertoire niet. Hetzelfde had ik met Davina Michelle en Suzan & Freek. Pat en Loredana van 2 Fabiola gaan al wat langer mee, dus hen kende ik wel. Van Margriet wist ik dat ze veel muziek had gemaakt, maar ik moest toch even nadenken wat haar bekendste hits waren. Zornik was voor mij evidenter omdat hij indertijd vaak op dezelfde podia als mij speelde.’

Jouw muziekgenre is enorm verschillend van dat van de andere artiesten in dit seizoen. Schrok dat je af?

‘Totaal niet. Ik vond dat net een uitdaging. Mij hebben ze niet moeten overtuigen om mee te doen aan de hand van de andere artiesten die al toezegden. Het is net leuk om de nummers die verder van je afliggen in een nieuw jasje te steken en te vertalen naar mijn eigen sound.’

Welke artiest vond je het moeilijkste om onder handen te nemen?

‘Als ik heel eerlijk ben, vond ik geen enkel nummer echt moeilijk. Ik deed dit gewoon met ongelooflijk veel plezier. Aan het nummer van Margriet had ik wel het meeste werk omdat ik haar vooral ken als BV en ik wilde dat mijn nummer zowel haar als persoon als zangeres zou eren.’

Je vertelde in een van de afleveringen dat je nog veel kan leren van het jong geweld dat meedoet zoals Camille.

‘Natuurlijk. Camille is superprofessioneel. Ze denkt over elk klein dingetje na. Als ik op het podium sta, denk ik niet na over wat ik draag. Camille past haar outfits aan haar liedjeskeuze aan, da’s toch geweldig. Ook met sociale media ben ik totaal niet bezig terwijl dat nu wel een heel belangrijk medium is voor een artiest. We waren daar al vier dagen toen ik besefte dat ik nog van niemand een foto had genomen (lacht). Dat is ook met je vak bezig zijn. Ik ben een oude rot in het vak en ik voelde me daar soms echt een toerist (lacht).

Van mij hoeft niet alles gefilmd te worden, er mogen nog dingen privé blijven.

Je blijft liever wat op de achtergrond, maar doet nu mee aan een populair tv-programma. Lag je er wakker van hoe je in beeld komt?

‘Ik heb het allemaal wat op mij laten afkomen en ik ben heel blij met het resultaat. Waar ik wél aan moet wennen, is dat je ook voortdurend kan gefilmd worden voor sociale media. Mijn kinderen zijn 9 en 12 en groeien op met sociale media, maar ik niet. Ik ben eigenlijk heel blij dat er heel wat uit mijn jeugdjaren niet online staat (lacht). Zo was ik me onlangs aan het amuseren op een après-ski en plots kreeg ik berichtjes van mensen die zeiden: “het is daar precies plezant”. Ik viel volledig uit de lucht, maar ze hadden me natuurlijk zien feesten op de Instagrampagina van iemand die daar ook was. Van mij hoeft niet alles gefilmd te worden, er mogen nog dingen privé blijven. Ik ben wel blij dat de andere artiesten daar respect voor hadden.’

Wat maakt muziek voor jou zo speciaal?

‘Als je muziek maakt is dat van jou, maar vanaf je het deelt, is het van iedereen. Kan je nog iets opnoemen waarbij je dat ook hebt? Vroeger wilde ik ook schilder of beeldhouwer worden, maar zo’n kunstwerk kan je niet op zo’n grote schaal delen dat het werkelijk van iedereen wordt. Je werk wordt privé gekocht waardoor het niet meer zichtbaar is voor de rest of het komt in een museum waarvoor je moet betalen. Muziek is van iedereen en da’s het mooiste eraan.’

Nog meer ‘Liefde voor Muziek’:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

FLAIR STORIES

Partner Content

' ' '