Kim wil met Brooddoosnodig een einde maken aan honger in de klas.
Kim van Brooddoosnodig: ‘Een op de vier leerlingen zit met een lege maag op de schoolbanken’
Proberen goed te doen voor een ander, doet iedereen op zijn eigen manier. Kim wil met Brooddoosnodig een einde maken aan honger in de klas en werken aan meer inclusiviteit en connectiviteit.
‘Enchanté vzw is een non-profitorganisatie die burgers wil inspireren om zorgzame gemeenschappen op te bouwen. We willen van solidariteit een evidentie maken, want we zijn ervan overtuigd dat dat een cruciale voorwaarde is om onze samenleving verder duurzaam vorm te geven. Met Enchanté bouwen we platformen die inclusiviteit en connectiviteit faciliteren.’
Brooddoosnodig
‘Brooddoosnodig is er daar een van. Met het project willen we komaf maken met honger in de klas, want zoals onze slogan stelt: leren valt zwaar op een lege maag. Brooddoosnodig is ontstaan vanuit Hartelijke Plekken, een ander initiatief van Enchanté, dat zijn inspiratie vond bij de café Suspeso, een van oorsprong Italiaans concept waarmee je in een koffiebar of restaurant iemand die het moeilijk heeft op koffie trakteert.’
‘Bij ons kan iemand met wat meer een brooddoos schenken aan iemand met wat minder’
‘De cijfers liegen er niet om: een op de vier leerlingen in een stedelijke context zit met een lege maag op de schoolbanken. De impact op de gezondheid en toekomstmogelijkheden van leerlingen die regelmatig met een lege of niet-voedzame brooddoos naar school komen, is gigantisch. Niet alleen kunnen ze zich minder goed concentreren, waardoor ze vaak leerkansen ontlopen, ook vinden ze minder makkelijk toegang tot het sociale verkeer op een speelplaats, omdat schaamte en taboe voor hen extra drempels creëren.’
‘Die realiteit zette ons ertoe aan om Brooddoosnodig op te starten en ons concept van Hartelijke Plekken te vertalen naar een onderwijscontext. Eenvoudig uitgelegd is Brooddoosnodig een brooddoos getrakteerd door iemand met wat meer voor iemand met wat minder, en juist dat gebaar maakt een groot verschil.’
Leren, spelen én concentreren
‘We sensibiliseren en ondersteunen scholen met het opzetten van initiatieven om voedzame maaltijden aan te bieden aan elke leerling. We tonen aan dat het niet voor iedereen een evidentie is om met een gevulde brooddoos naar school te komen. Op die manier werken we aan de schaamte en het taboe dat vaak rond kansarmoede heerst.’
‘Mensen beseffen niet dat het vaak niet om nalatigheid gaat als een kind geen lunch meekrijgt. De schuld bij de ouders leggen is een al te simplistische verklaring, want kansarmoede is een problematiek met enorm veel facetten. Ouders van kansarme gezinnen zijn overigens de eersten om iets te willen teruggeven, want zij vinden het echt niet fijn om afhankelijk te zijn. In het contact met de ouders is het dus heel belangrijk dat ze voelen dat onze dienst niet gratis hoeft te zijn, en daarom hebben we een pilootproject opgestart om een stukje vrijwilligerswerk te faciliteren. ‘
Voedingsbeleid op school
‘Brooddoosnodig gaat niet enkel over een lege brooddoos, maar ook over het voedingsbeleid op school, waarbij het eten voedzamer kan. Kansarme gezinnen zijn een logische insteek, maar andere gezinnen worden door dit project ook voor een stuk gesensibiliseerd, want de klassieke tweeverdieners geven niet noodzakelijk een voedzame lunch mee. We hebben al tal van leuke projecten gedaan, zoals het Belgisch kampioenschap brooddoosvaren van vorig jaar, een ludieke manier om aandacht voor de problematiek te vragen.’
‘We werken sowieso altijd samen met de school, zodat we een duurzame oplossing kunnen creëren. Wij faciliteren het platform, maar het zijn de scholen zelf die het project uitrollen. Dat wordt telkens op maat uitgewerkt. De ene school voorziet een ontbijthoekje, de andere serveert warme maaltijden of brooddoosverrijking. Alles opdat de leerlingen met een goedgevulde maag kunnen leren, spelen en zich concentreren.’
Meer weten? Neem dan een kijkje op de website.
Tekst: Anaïs Raes
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier